Historical Cambodia

1 mei 2016 - Phnom Penh, Cambodja

1-5

Aan de andere kant van de grens kwam ik Stacie en Taylor weer tegen die ook allemaal aan het wachten waren voor de grenscontrole voor ze weer in de bus mochten stappen. Tot zover verloopt het liften prima, net zover als de andere maar dan zonder een cent uit te geven. Een van de mannen aan de kant van Cambodja in hun taal mijn nieuwe bestemming op mijn bordje laten schrijven en binnen 10 minuten kreeg ik een lift van een privé taxichauffeur die maar om geld bleef vragen. Ik probeerde hem uit te leggen dat het hele idee van liften is om niks uit te geven. Waarop hij antwoorde dat dat niet mogelijk is in Cambodja en niemand iets voor niks zal aanbieden. Ik hield echter voet bij stuk en begon verder te lopen tot hij mij weer inhaalde en me uiteindelijk toch meenam omdat hij een te goed hart had volgens hem. Binnen enkele minuten werd duidelijk dat ik van geluk mocht spreken aangezien de volgende 60 km niemandsland bleek te zijn. Aangekomen in Stung Treng, mijn eerste bestemming, ging ik wat informatie op doen in een hotel waar ik de Wifi kon gebruiken. Mijn plan was om eerst het noorden te doen en vervolgens Siem Reap aan te doen, maar naar enkele uren besloot ik toch om naar Phnom Penh te gaan aangezien ik op die manier in mijn ogen een mooie ronde door het land kon maken zonder veel te missen. Liften bleek echter te moeilijk te zijn (zoals verteld), helemaal omdat de trip ca. 8 uur zou duren, waardoor ik besloot de laatste bus naar Phnom Penh te pakken. De rit ging via Kratie, een leuke plek om te zien en waar ik misschien aan het einde van mijn ronde nog zal stoppen. Daar moest ik echter overstappen op een nieuwe minibus die eigenlijk te oud was om nog de weg op te laten gaan. En zoals vaak in Azië werd de achterbak volledig vol gegooid met verschillende dozen aan de buitenkant gebonden en werden de 7 stoelen gevuld met 14 man. Dit resulteerde in een onaangename en beknelde rit van 5 uur. Bij aankomst was het inmiddels al bijna middernacht waardoor ik besloot het eerste hostel te nemen die ik tegenkwam. Tijd voor een goede nachtrust!

2-5

Ik kon me nog vaag een naam herinneren van het hostel waar de andere 2 (Tacie en Tyler) zouden verblijven waardoor ik besloot om in de ochtend die kant op te gaan. Eenmaal daar zag ik ze in de gemeenschappelijke ruimte zitten en ze stonden allebei met hun mond vol tanden aangezien ik eigenlijk liftend naar Siem Reap zou gaan wat aan de andere kant van Cambodja ligt. Dit was natuurlijk even genieten haha :) Mijn verhaal gedaan en besloten om langer met hun op te trekken wat resulteerde dat ik van hostel zou wisselen.

In Cambodja gebruiken ze 2 verschillende valuta’s wat het een beetje ingewikkeld maakt. Ze hebben hun eigen Cambodja Riel die gebruikt wordt voor vooral kleine bedragen en ze gebruiken de Amerikaanse Dollar. Dus vaak betaal je in Amerikaanse Dollars en krijg je je wisselgeld terug in Cambodja Riel. Als je geld pint krijg je ook alleen maar Amerikaanse Dollars. Het duurt even maar het went, en het is nooit erg om Amerikaanse Dollars op zak te hebben aangezien je daar overal mee uit de voeten kunt.

Onderweg kwam ik een kapsalon tegen en omdat mijn haar me al een tijd in de weg zat, vond ik het tijd voor een knipbeurt. Een halfuur later en maar liefst $2 lichter had ik weer een frisse kop. Geweldig toch, omgerekend is dat maar liefst € 1,80 :) Rip uit mijn lijf. Daarna met z’n 4e (inmiddels een extra Amerikaan erbij uit het hostel) naar een internetcafé gegaan aangezien we het allemaal nodig hadden (sommige om het visum voor India aan te vragen, telefoontjes, ik wederom voor een nieuwe poging om mijn foto’s te sorteren). 6 uur later had ik dan eindelijk al mijn foto’s gesorteerd. Inmiddels was iedereen al lang weg en was ik nog de enige daar maar ik heb eindelijk mijn foto’s op een USB stick staan. Binnenkort kan ik dan eindelijk in delen alles proberen te uploaden. In de avond vonden we het allemaal een goed idee om naar de bioscoop te gaan. Voor maar liefst $4 kun je hier de nieuwste films in 3D zien. Genoten van de film “Captain America – Civil War”.

3-5

De ochtend gebruikt om aan mijn blog te werken en proberen te plannen wat ik allemaal wilden gaan doen en zien. Rond het middaguur gelunched bij “Daughters of Cambodia”, een plek waar ze jonge meisjes en vrouwen uit de seks industrie halen om ze vervolgens een baan aan te bieden in de bar/restaurant, winkel en of spa zodat ze een beter leven krijgen met een goed salaris. En wat hebben we lekker gegeten, gewoonweg heerlijk!

4-5

Vandaag dan eindelijk de beroemde “Choeung Ek” & “Tuol Sleng Museum” bezocht. Choeung Ek is een van de Killing Fields of velden des doods in Cambodja waar meer dan een miljoen mensen werden vermoord en begraven tijdens het communistische Khmer Rouge regime. (van 1975 tot 1979) Ook wel bekend als de Cambodian Genocide. Iedereen die volgens “Pol Pot”, de leider van het Khmer Rouge regime, verdacht was en/of leek of gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plek was werd gevangen genomen om vervolgens uitgehongerd en gemarteld te worden. Uiteindelijk zouden ze dan naar de killing fields gebracht worden om vermoord te worden. Tijdens het bezoek krijg je een audio die alles tot in details uitlegt, voor sommige zelfs teveel details aangezien de waar gebeurde verhalen erg heftig zijn. Zo worden de diverse martelmethodes uitgelegd en loop je letterlijk langs massagraven waar nog steeds kleding en beenderen uitsteken. Elke maand wordt er namelijk weer een nieuwe laag omhoog gebracht door de natuur. Ik ga niet alles tot in details uitschrijven omdat het te heftig is wat er gebeurde. Mensen lopen met tranen door het gebied heen en voor sommige is het zelfs allemaal teveel. Vooral de toren in het midden is erg aangrijpend. De toren is namelijk volledig gevuld diverse lagen met honderden schedels en beenderen. De 2e stop was het Tuol Sleng Museum, ook wel bekend als de S-21 Prison waar je foto’s kunt bekijken en wederom een audio tour krijgt terwijl je door het hele complex loopt. Alles bij elkaar zorgde voor een erg depressieve en zeer intense dag. Wat mensen elkaar aan kunnen doen…. s ’Avonds heerlijk gegeten op de plaatselijke nightmarket waarbij je een mandje kunt  vullen met lekkernijen die vervolgens voor je klaargemaakt worden. Iedereen zit op grote rieten matten op de grond te genieten van hun avondmaal wat voor een erg leuke sfeer zorgt. Besloten om in de avond lekker ergens te gaan drinken met z’n alle om onze gedachten weg te schuiven.

5-5

Wat mensen gedag gezegd die een andere kant op gingen reizen voordat we elkaar weer op gaan zoeken op de eilanden. Vervolgens heb ik samen met Anna (Duits meisje uit het hostel) een minibus genomen richting Kampot. Een heel leuk plaatsje aan de Mekong en aan zee. Bij aankomst een geweldig hostel gevonden met grote dorms volledig gemaakt uit bamboe en riet, een grote bar met pooltafel/pingpong/dansvloer/lichten en recht aan de rivier. Dus maar gelijk de rivier in gedoken voor een paar verfrissende baantjes. In de avond een aantal mensen tegen het lijf gelopen die ik een hele poos tot zelfs maanden terug heb leren kennen. Wereld is klein, helemaal als je aan het reizen bent :)

6-5

Samen met Anna een scooter gehuurd om enkele dingen in de omgeving te gaan bezoeken/bewonderen. De eerste stop was “The Secret Lake” waar veel mensen het over hadden. Schijnt erg moeilijk te vinden zijn maar met de juiste voorbereidingen en kaart vonden we hem erg snel. En erg “secret” is hij niet aangezien er zelfs een restaurant naast ligt was secret lake heet en het staat letterlijk op de kaart. Naar mijn mening was hij meer groot dan speciaal. Via het meer uiteindelijk doorgereden naar de lokale peperplantages waar een van werelds beste pepers gekweekt worden (peperbollen, dus niet de chili’s). Na een kleine rondleiding waren we een stuk wijzer geworden over het allemaal in z’n werk gaat. Uiteraard mochten we alle pepers ook proeven: witte peper, groene peper, zwarte peper en lange rode peper. Vanwege een hevige regenbui moesten we gaan schuilen en een paar leuke jongen monnik kinderen lieten ons binnen in een tempel :) Na een heerlijke lunch bij een plek die gerund wordt door gehandicapte en dove locals, reden we nog even snel over het schiereiland “Try Koh Shore Island” waar veel zoutvelden te vinden zijn. Via de grote zoutopslagen kwamen we aan bij de zee waar we lekker gezwommen hebben voor we de dag afsloten met een heerlijk biertje. Een local stond er namelijk op dat we even met hem wat kwamen drinken omdat we zo interessant waren haha. In de avond was er toffe live muziek bij ons hostel wat een groot feest werd.

7-5

De scooter gehouden omdat we in de ochtend naar het Bokor National Park wilden gaan. Een rit van ongeveer een uur neemt je via kronkelende wegen omhoog het park in waar de temperatuur heerlijk zakt naar een aangename 20 graden. Op het hoogste puntje van het park vind je het plaatsje Bokor waar je een verlaten casino en kathedraal kunt bezoeken. Perfecte plek om een horror te filmen of gewoonweg voor urban fotografie. Helaas konden we er geen grote trekking maken (diep in het park schijnen zelfs nog wilde tijgers, olifanten en andere mooie dieren te leven) waardoor we besloten naar Kep te rijden om een 8 km hike te maken door het Kep National Park. Een mooie route die je langs mooie plekken brengt. Wederom afgesloten met een heerlijk duik in zee.

8-5

In de ochtend onze scooter terug gebracht en omdat er naast de verhuur een massage plek was besloten we om een snelle massage te nemen voor we de bus in gingen. De plek was speciaal gemaakt voor blinde mensen die massages geven. Erg apart om een traditionele Cambodjaanse massage te krijgen van een blinde persoon. Erg krachtig maar met een heerlijk gevoel achteraf. Toen snel de bus genomen naar Kep vanwaar we een boot pakte naar Koh Tonsai. Dit eiland wordt ook wel Rabbit Island genoemd. Een eiland waar tot op de dag van schrijven nog steeds geen elektriciteit is. Het is er geweldig mooi en rustig. Op de heenweg een Zuid Koreaan ontmoet die zich aanslaat bij ons om het eiland rond te lopen. Een mooie route die je het hele eiland laat zien om uiteindelijk bij een strand uit te komen waar je de mooie zonsondergang kunt aanschouwen. In de avond hebben ze een aggregaat die voor stroom zorgt tussen 18:00 en 22:00 uur. Hierna wordt het hele eiland donker. Mooie dag gehad maar helaas niet kunnen slapen. Omdat je dus ook geen ventilator hebt verandert je bed (de mijne in ieder geval) ’s nachts in een zwembad, te heet voor woorden.

9-5

Een boot terug genomen naar Kep waar we na een goed ontbijt een bus namen naar Sihanoukville. Daar aangekomen waren we precies op tijd om de laatste ferry naar de eilanden te pakken. Het is inmiddels zo’n 2,5 maand geleden sinds ik op een eiland zat met witte stranden en helder blauw water, en ik heb er weer enorm veel zin in. Het plan is om 2 eilanden aan te doen voor ik de bergen in ga. Het eerste eiland is Koh Rong. Daar besloten om dezelfde avond nog de zee in te gaan voor het lichtgevende plankton. Voor degene die mijn eerdere blogs ook gelezen hebben, in Thailand heb ik tijdens mijn nachtduik voor het eerst lichtgevend plankton gezien maar hier rond de eilanden van Cambodja is het 10 x mooier en helderder. Als je tot ongeveer je schouders het water in loopt en begint te bewegen/dansen ligt het hele water op. Alsof ik in de “Avatar” film zat: als je loopt licht de bodem op en als je gaat zwemmen lijkt het alsof je in vlammen staat. Adembenemend en te prachtig voor woorden wat het moeilijk maakt om het water uit te gaan. Iets wat je echt een keer mee moet maken, helemaal omdat je het gewoon niet op camera vast kunt leggen.

10-5

Vandaag gewoon heerlijk genoten en gechilled op het strand. Het gene wat je doet op een eiland :) In de avond aangesloten bij een kroegentocht wat er wederom voor zorgde dat onze groep groter werd.

11-5

Omdat het hele eiland te groot is om in een dag te doen besloten we om met een grote groep de “Full day boat trip” te boeken. We vertrokken in de ochtend naar open zee om een verfrissende duik te nemen. Vanuit daar vertrokken we richting een klein dorpje waar we de locals bezochten om te zien hoe ze er leven. Ook kocht bijna iedereen daar een fles met plaatselijk gemaakte kokosnootolie wat voor bijna alles geschikt is. (koken, huid, haar, anti zandvliegen, etc.) Vanuit daar door naar een strand waar we een BBQ lunch kregen. Na de lunch kregen we genoeg tijd om te snorkelen voor we verder gingen touren rond het eiland richting Long Beach, waar we de rest van de tijd door brachten voor zonsondergang. En wat een prachtige zonsondergang was het. Een tropisch plaatje was het! Gedurende de hele dag kregen we vers fruit, koekjes, bier, water, shotjes, etc. En de muziek op de boot maakte de hele sfeer compleet. Om de dag af te sluiten kregen we allemaal een masker op een donkere plek de zee in de springen om te genieten van het lichtgevend plankton. Top dag!

12-5

Wederom heerlijk genoten en gechilled op het strand. En in de avond wat spellen gedaan en vooral rondgehangen met iedereen die ik tegen het lijf liep. (waaronder het Nederlandse meisje wat terug ging naar Nederland, die was inmiddels al weer aan het reizen. En wat andere vrienden die ik gemaakt heb in Laos) Leuk dat iedereen zo goed als de zelfde reisroute heeft.

13-5

Met een toffe groep mensen een stuk gewandeld om naar een nieuw strand te gaan waar we de hele middag hebben doorgebracht. Je komt langs te luxe en mooie resorts die helaas te duur voor ons zijn maar op het strand kun je van hetzelfde uitzicht genieten als zij doen. Het strand (4 K beach) was groot genoeg om ons te vermaken. In de zee vonden we nog een gigantische zeester die geen van ons ooit eerder gezien had. We wisten niet eens dat zoiets mogelijk was. Hij was groot en dik met enorm dikke stekels aan de bovenkant en met een rood/gele kleur gaf hij ons de indruk dat hij redelijk giftig kon zijn. De avond heerlijk doorgebracht in de skybar vanwaar je een mooi zicht op het strand en alle bars hebt.

14-5

Omdat ik het te erg naar m’n zin had met alle mensen om mee heen besloot ik om een dag langer te blijven op dit eiland. Uiteraard werd er naast genieten en veel lachen niet veel ondernomen maar dat was meer dan prima :)

15-5

In de ochtend de boot naar het volgende eiland geboekt: Koh Rong Samloem. Een iets kleiner eiland met minder dan de helft van alle toeristen. Dit maak het eiland lekker rustig maar ik zal er maar een dag blijven. De prijzen zijn namelijk bijna het dubbele dan van het andere eiland. Snel een dorm gevonden die enorm tof was: een verhoogde veranda op het strand met een rieten dak erboven, enkele matrassen op de grond met muskietennet erboven en voilà :). Toen mijn spullen gedropt en besloten om het kleine junglepad naar de andere kant van het eiland te volgen. Het eindigt bij een verlaten strand waar je lekker vanuit hangmatten de zonsondergang kunt bekijken. Wat gegeten en in het donker met een lampje in de jungle het pad proberen terug te zoeken richting bed. Nog een laatste keer met het lichtgevend plankton gezwommen omdat het je elke keer weer verbluft.

16-5

De eerste beste mogelijkheid genomen om het eiland te verlaten. Ik geniet enorm van de witte stranden, tropische plaatjes en het helderblauwe water maar ik ben weer klaar voor het binnenland met alle bergen. Eenmaal terug aangekomen in Sihanoukville kwam ik de 2 Duitsers (Leon & Merle) tegen waarmee ik mijn tijd op Koh Rong heb doorgebracht. Zij hadden echter andere plannen omdat ze een andere route aan het volgen zijn. Wel probeerde we af te spreken om samen in Vietnam te eindigen om daar een maand samen te reizen. Na een middag poolen hun gedag gezegd en in de avond mijn nachtbus richting Battambang gepakt. Deze keer had ik een single bed in de bus waardoor ik geen vreemden hoefden te gaan spoonen, ideaal haha :) Ik wilde eigenlijk heel graag naar de Cardamon Mountains gaan maar omdat er zo weinig hoofdwegen zijn in Cambodja, zou dat betekenen dat ik helemaal naar het westen moet reizen, dan terug naar het midden-oosten om naar het noordwesten te gaan. Kortom het was niet mogelijk om het af te snijden en het zou me veel extra geld gaan kosten.

17-5

De nodige keren wakker geworden maar toch verassend goed geslapen. Eenmaal wakker kwam ik via mijn GPS er achter dat de bus een hele andere route nam dan mij verteld werd en duurde de volledige rit uiteindelijk 17 uur met 3 overstappen in plaats van de beloofde 10 uur met 1 overstap. Vervelend maar daar doe je niks aan op dat moment. Helaas kwam ik dus pas in de middag op bestemming aan waardoor ik geen tijd meer had om wat te gaan ondernemen. Kwam ook nog eens bij kijkend dat het sinds tijden weer een keer flink ging stormen. Hele straten stonden blank, maar het bracht de temperatuur geweldig naar beneden wat enorm aangenaam is in Azië. Lekker achter m’n laptopje gekropen voor wat series.

18-5

In de ochtend bij 2 andere aangesloten en een tuktuk tour geboekt. Onze tuktuk chauffeur reed ons voor een klein bedrag de hele dag rond in en buiten Battambang. Zo bezochten we historische en belangrijke plekken in de stad, tempels, een wijngaard, bomen vol met enorme fruitvleermuizen zo groot als ¾ van mijn arm, een bamboe trein en sloten we af met een grote grot waar rond zonsondergang miljoenen vleermuizen tegelijkertijd uit vliegen. (zelfde als in Borneo maar dan iets kleiner en minder imposant) Vooral de bamboe train was geweldig. Een verlaten rails wordt nu bereden door kleine onderstelletje met een bamboe zit stuk erop, groot genoeg voor maximaal 5 personen. Doormiddel van een klein motortje rijdt het ding tot je een tegenligger tegenkomt waardoor iedereen stopt, het hele toestel eraf getild wordt en je kunt weer verder. We bezochten een klein primitief dorpje wat ik gesteund heb door een armbandje en een shirt te kopen. Foto’s die hopelijk snel volgen zullen jullie een beter beeld geven bij al mijn teksten.

19-5

Helaas zat de ochtend bus vol waardoor ik de middag bus nam richting Siem Reap waar ik met wat vrienden afgesproken had om in het zelfde hostel te verblijven. Bij aankomst direct het zwembad ingesprongen om heerlijk af te koelen. ’s Avonds met wat andere backpackers naar de nightmarket geweest voor een lekkere maaltijd.

20-5

Een korte nachtrust want om 04:30 uur stond ik al weer klaar voor een ochtendtour. De tour was zo vroeg omdat we de zonsopkomst gingen aanschouwen bij “Ankor Wat”, de beroemdste tempel van Cambodja. Na de zonsopkomst kregen we een privé gids die ons door de tempel nam en ons alle informatie gaf achter de tempel. Net voor we naar de volgende gingen besloten ik en een Engelse om een gefrituurde kakkerlak te gaan proberen. Het begon best prima maar naar 1 halve minuut kauwen…. GADVERDAMME hahaha, had moeite om ‘m weg te krijgen! Erna reden we door naar de volgende tempel: “Bayon Temple” ook wel de “Temple of many faces” genoemd. Een tempel vol met Boeddha gezichten. De laatste tempel was “Ta Prohm Temple, waar de film “Lara Croft – Tomb Raider” is gefilmd. Voor mij was dat de mooiste. De hele tempel is overgenomen door de natuur. Bomen en wortels hebben zich in de jaren letterlijk volledig door de tempel heen geduwd waardoor het een prachtige ruïne is geworden met een geweldig voorbeeld van de kracht van moeder natuur. Eenmaal terug bij het hostel 11/12 uur besloot ik voor een paar uur terug m’n bed in te kruipen en bij te slapen. In de avond naar “Pub street” gegaan met een leuke groep mensen. Een straat vol met bars waar we de avond hebben afgesloten met een gefrituurde tarantula/vogelspin :) Enorm akelig om het ding in je mond te stoppen en erop te kauwen als sommige poten nog uit je mond steken, maar de smaak viel reuze mee.

21-5

Vandaag lekker niks gedaan en proberen bij te slapen voor de laatste tijd. Lekker bij het zwembad gehangen in de middag en in de avond wederom naar Pub Street gegaan. Ook deze avond sloot ik af met een lekkernij, dit keer een schorpioen :) Wat was dat ding moeilijk weg te kauwen. Het pantser is zo taai wat het erg lastig maakt. Met de stukken klauw en poot nog tussen m’n tanden besloot ik terug naar het hostel te lopen om mijn tanden te gaan poetsen haha. Ik kan nu wel zeggen dat ik ze op heb met leuk bewijs (filmpjes) en zal ze van mijn lijst afstrepen. De vogelspin is mijn favoriet, dan komt de schorpioen op nummer 2 en de kakkerlak ver onderaan omdat hij gewoon te smerig voor woorden was.

22-5

Ik was van plan om vandaag een scooter te huren met een Duits meisje en naar het noorden te rijden voor wat mooie natuur/watervallen/etc. Maar het bleek dat we wederom entree voor het nationaal park moesten betalen daarvoor, wat we te duur vonden. Elke keer als je het nationaal park in wil, maakt niet uit of je 1 tempel, 1 waterval of alles in een keer wilt gaan bezoeken, je betaalt $20. Toen maar lekker rond gaan lopen over de markt waar zij een henna tattoo nam en we beide zo’n vis/voet-spa/massage namen. Ik had moeite om mijn voeten erin te houden omdat het gewoon te erg kietelt maar 30 minuten voor $2 was het meer dan waard. Op de terugweg bij een andere hostel langs geweest om wat vrienden te bezoeken voor we de avond afsloten met een biertje en ik besloot om vroeg naar bed te gaan. De volgende dag zal ik namelijk om 07:30 al vertrekken naar m’n volgende bestemming.

23-5

Funky flashpacker is een van de beste hostels die ik tot nu toe gehad heb. Het heeft echt alles. Het is een partyhostel met een geweldige sfeer, groot zwembad, schone en koele kamers met heerlijke bedden die niet hard zijn, heerlijke douche en leuk personeel. Kortom ik heb een toptijd gehad daar, maar het was weer tijd om te gaan. Een hoop mensen gedag gezegd die ik helaas na meerder malen niet meer het pad ga kruisen. En toen een minibus geboekt naar Banlung. Een plaats in het noordoosten in de provincie “Ratanakiri”. Een gebied met nationale parken, kleine bergen, vulkanische meren en een hoop natuur. Ik ben namelijk weer klaar voor wat trekking voordat ik het land ga verlaten. En het mooie, Leon & Merle (de 2 Duitsers) stuurden me een berichtje dat ze vanuit het zuiden me zouden komen vergezellen in Banlung om samen Vietnam in te gaan. Super tof! Ze kwamen echter wel paar uur later aan dan ik waardoor ik ze verrast heb. Ik had een geweldig mooie plek gevonden “Tree Top House”, een accommodatie met bungalows op palen en een geweldig uitzicht. Eigenlijk te duur maar een grote bungalow delen met 3 personen kwam neer op een normale prijs. De accommodatie kwam met gratis tuktuk pick-up dus ik heb de eigenaar richting het bus station gestuurd met een bordje met de namen van de 2 erop. Dit veraste ze natuurlijk omdat ze niks geboekt hadden en zomaar hun naam zagen staan en een gratis pick-up kregen. Alles werd duidelijk toen ze mij zagen :) Iedereen houd van verassingen!

24-5

Na een geweldige nacht met uitzicht op de mooie natuur besloten we het centrum van Banlung maar eens rond te gaan lopen. En omdat we naar Banlung zijn gekomen voor de mooie jungletrekkingen gingen we ook gelijk verschillende trekking bureaus af om te kijken of iemand een goede prijs voor ons had. Helaas was het nog geen hoogseizoen wat voor betekende dat het bijna onbetaalbaar duur zou worden. Het kom neer op zo’n $80 voor een 2 daagse trekking met overnachting. Dan maar geld sparen voor in Vietnam.

25-5

Omdat de trekking van tafel geveegd werd gisteren besloten we om enkele scooters te huren om wel de andere mooie dingen te gaan bezoeken zoals het vulkanische meer “Yeak Laom”. Heerlijk gezwommen in het verassend warme meer en toen koers gezet naar de watervallen. Helaas ook dit moeten schrappen omdat het gigantisch hard begon te stormen met fikse windvlagen en enorme regenval. Dus na een anderhalf uur de scooters alweer terug moeten brengen, pech bij slecht weer. Maar tijdens het reizen word je creatief en kun je de leukste tijd hebben binnen met anderen. Zo hadden we bijvoorbeeld een schaakbord met schaakstukken in elkaar geflanst met behulp van de plastic doppen van waterflessen :)

26-5

Jammer genoeg Banlung gedag moeten zeggen zonder veel van de natuur gezien te hebben maar we hebben er naast de trekkingen toch weinig meer te zoeken. Vroege ochtend bus om 06:00 uur richting Phnom Penh waar ik snel nog even mijn valuta uit Laos gewisseld heb voor Dollars zodat ik mijn visum voor Vietnam kon gaan aanvragen. Dit zou dan de volgende dag in de avond klaar zijn.

27-5

Omdat we toch moesten wachten op onze visums hebben we lekker rustig aan gedaan, wat rondgelopen en genoten van onze laatste dag en avond in Cambodja. Oh wat keek ik uit naar Vietnam!