Dag platte akkers, hallo Russische schoonheden en norsheid.

3 november 2015 - Sint Petersburg, Rusland

Dinsdag 3 november was het dan eindelijk zover, de reis waar ik zo lang van gedroomd heb gaat eindelijk van start.

Ik was al een aantal dagen van te voren begonnen met het pakken van mijn spullen waardoor alles al netjes klaar stond. Om stress te vermijden waren we al vroeg in de ochtend vetrokken rond 5.30 uur. Vlotte trip naar Schiphol gehad zonder last van files. Van te voren ook al online ingecheckt waardoor ik alle tijd had om mijn bagage nog een laatste keer te controleren, wat leuke foto’s te maken met mijn ouders en zusjes etc.

Toen Jeroen met zijn ouders ook gearriveerd was en onze balie open ging, hebben we onze bagage vast ingeleverd zodat we nog lekker op ons gemak een bakje koffie konden gaan drinken met z’n allen.

Hierna kwam het bekende lastige afscheid. Na wat fijne woorden en flinke knuffels, mijn ouders en zusjes gedag gezegd om richting de douane te lopen.

Deze keer gelukkig geen problemen waardoor ik na de scan in een keer mocht doorlopen.

De eerste vlucht van Schiphol naar Riga (Letland) verliep na een verlate start van 45 minuten erg soepel. Met wat muziek in de oren gaat het gelukkig allemaal stukken sneller.

Wat opviel was dat we ergens aan het eind van het kleine vliegveld stopte om daar vervolgens opgehaald te worden met een klein “vliegtuig-lijnbusje” die ons naar het gebouw bracht.

Op Riga hebben Jeroen en ik een verlate gate opgezocht zodat we lekker muziek konden luisteren met een draagbaar luidsprekertje en niet direct rekening hoefden te houden met andere.

Omdat we 5,5 uur moesten wachten op de volgende vlucht, verveelde we ons al snel. Het resultaat: hoop gezever en gelach, powernaps, kaartspel, 100 pogingen tot een perfecte hoge kaartentoren die steeds omviel…….

Uiteindelijk na 4,5 uur toch maar vast de juiste gate opgezocht waarbij we gecheckt werden op visa en waarna we ook echt niet meer terug konden.

Ook de vlucht van Riga naar St. Petersburg (Rusland) verliep ontzettend soepel. Eenmaal in de lucht lekker in slaap gevallen en wakker geschrokken van, wat ik in eerste instantie dacht turbulentie te zijn. Bleek het de landing al te zijn. Een vlucht kan volgens mij niet lekkerder verlopen dan :)

Voordat we in St. Petersburg bij onze bagage konden moesten we eerst door een speciale douane die al het papierwerk nog een keer checkt, even kijkt of jij wel echt bent die je zegt dat je bent, een officieel verblijfpapiertje afdrukt die we niet mogen verliezen naast onze visum, en uiteraard de welverdiende stempel in onze paspoorten. Das vast een, op naar de volgende! :)

Toen we de bagage van de band hadden gehaald, flightbags eraf en alles omgedaan hadden, konden we een paar bochten verder weer alles door een apparaat duwen om het nogmaals te laten controleren op verboden voorwerpen.

Eenmaal in de hal van het vliegveld stond een klein Russische mannetje ons al op te wachten. In zijn hand had hij zijn IPad vast met daarop: “Mr. Koel Vogels” Bijna goed, maar goed ze kunnen het hier niet eens uitspreken haha. Ik veraste hem al door een hand te geven en mezelf voor te stellen. Het enige wat er vervolgens uit kwam was “….follow me” met zo’n lekker nors Russisch accent. Een trip naar buiten naar een verderop gelegen parkeerplaats volgde waarbij hij de pas er goed in hield en geen enkele keer achterom keek om te controleren of hij ons nog wel degelijk bij zich had.

Buiten het vliegveld kwamen we nog langs een centrale plek met vuur, kleine kaarsjes, foto’s en enorm veel bloemen. Allemaal in verband met de crash die de eindbestemming van St. Petersburg zou hebben. Erg indrukwekkend.

Na de taxirit over de drukke wegen van St. Petersburg werden we afgezet bij ons hostel. Toen we uitstapten konden we in eerste instantie niet helemaal geloven dat we er waren omdat het er echt niet naar uit zag dat er een hostel zat voor reizigers. Na goed kijken stond er op een deur van een enorm gebouw de woorden “Baby Lemonade Hostel”, toen wisten we dat we goed zaten. Chauffeur bedankt en het gebouw naar boven gelopen nadat we binnen werden gelaten.

Binnen aangekomen werden we verrast met 2 enorm gastvrije en vrolijke Russische dames. Ze zagen er leuk uit en laten ze ons nou ook nog eens verwelkomen met een traditioneel shotje. De sfeer was gezet!

Na het inchecken kregen we een kleine rondleiding door het geweldige hostel. Het was er super gezellig, er hing een erg toffe sfeer en het was perfect verzorgd. De complete aankleding was een beetje vintage, er hingen overal LP’s en posters van oude bands aan de muren zoals “The Beatles, The Who, Fleetwood Mac, etc.” Er werden constant heerlijke klassiekers gedraaid met de platenspeler en de atmosfeer die er hing was gewoon super tof. Een complete keuken, knusse leef/chill kamer en slaapzaal maakte alles tot een super eerste hostel.

Toen we wat spullen gedropt hadden en een bed hadden gekregen met sleutel van kluisjes en de hoofdeur zijn we snel nog even naar een supermarkt gegaan om wat makkelijk avondeten te halen omdat het toch laat begon te worden. Met elke vlucht zijn we namelijk weer 1 tijdzone verder vergeleken met Nederland.

Lekker gegeten en naar bed gegaan. De volgende dag mag het eerste deel van de reis beginnen!

1. Marij:
    12 november 2015
    Nou, begin is inderdaad gemaakt. Wat een verrassing zo'n uitgebreid eerste verslag ;P. Leuk!!
    Voelt als thuiskomen die muziek?
    XXX
  2. Jan Vogels:
    12 november 2015
    Super,door twee tijdzones of waren het er meer (flowerpower '60-'70).
  3. Frans:
    12 november 2015
    Duidelijk neergezet, voelt of ik erzelf bij ben.