Thailand: Land of smiles - ISLAND HOPPING

15 februari 2016 - Koh Lipe, Thailand

15-2

De groep had precies dezelfde plannen waardoor we besloten als een groep door te reizen en samen de ferry Thailand in te pakken om daar te gaan eilandhoppen. De eerste bestemming was “Koh Lipe”. Voor we de ferry in konden moesten we allemaal onze paspoorten in een grote zak gooien. Dit hadden we nog nooit gezien en niemand, ook andere toeristen hadden hier nog nooit van gehoord waardoor we allemaal erg zenuwachtig werden. Krijgen we hem wel terug, wat gaan ze ermee doen, etc. Maar omdat iedereen het deed hebben we het ook maar gedaan. Gedurende de hele rit hebben we met mensen gesproken of ze snapten wat er gebeurd maar het enige wat ze ons konden vertellen is dat het voor de grenscontrole is. Bij aankomst werden we gedropt op een drijvend eiland vanwaar we “longtail boot” naar het vasteland moesten pakken. Uiterlijk is hetzelfde als een longboat maar de propeller is verlengd waardoor hij erg ver uitsteekt en daardoor dus ook in ondiepere delen kan varen. Op het eiland liepen we zo snel mogelijk naar het kantoortje waar we onze paspoorten weer in ontvangst konden nemen. Snel gecheckt of er niks misten of beschadigd was en toen door naar het volgende loketje waar ze controleren op visum. Omdat mensen uit Nederland gratis 30 dagen krijgen als ze het land in vliegen en maar 15 dagen als je over land of zee binnen komt, wat niet genoeg was, heb ik een visum gekocht wat goed is voor 60 dagen. Stempels erin en ik was klaar om te gaan. Erg vreemd proces vooraf maar ik had tenminste mijn paspoort weer op zak. Omdat we met z’n vijven reisden is een hotelkamer goedkoper dan een hostel en het geeft ook nog eens meer comfort, iedereen was dus verkocht. Beetje rondgelopen en een drankje gedaan.

16-2

Een poging gedaan om te snorkelen bij het mooie strand maar er stond te veel stroming en er was op zand na bijna niks te zien. Het strand zelf was erg mooi waardoor we besloten de middag lekker daar door te brengen. De dag afgesloten met een Thaise full body, aloë vera massage. Heerlijk!!

17-2

Het eiland had niet veel te bieden en sprak ons niet echt aan, dus we besloten door te gaan naar het volgende eiland: Koh Lanta. Een groter eiland met stranden/natuur/nachtleven/alles. Het begon met de wildste speedboot trip ooit die anderhalf uur duurde. De zee was zo wild dat de golven de boot in kwamen en iedereen plus alle bagage doordrenkte met zeewater. Mensen stuiterde letterlijk van links naar rechts door de boot. Omdat ik een kleine kater had en er niet goed tegen kon, werd ik er erg zeeziek van. Gelukkig hebben we Houman in onze groep, onze prater die z’n mond niet kan houden en hij liet de hele boot lachen met zijn geweldige oneliners en grappen. Hilarisch! Toen we aankwamen op het vasteland stond een minibus klaar die ons via een toch over land in combinatie met autoferry door bracht naar Koh Lanta. Sommige mensen moeten echt hun rijbewijs inleveren, wat een gevaar op de weg was onze chauffeur. Niemand voelde zich veilig, zelfs de locals niet. Aangekomen op bestemming was het wederom beter voor ons om een hotelkamer bij het strand te kiezen. Zelfde avond nog een leuk feestje meegemaakt in een treehouse bar.

18-2

Omdat alleen ik en Rory zin hadden om het eiland te gaan verkennen, (zonde om een eiland te verlaten zonder het echt gezien te hebben) besloten we 2 scooters te huren om het eiland rond te cruisen. Na wat afdingen een mooi prijs weten te krijgen. Naar een plek geweest wat Old Town heet. Alles ziet er nog authentiek uit. Helaas weer een lekke band gereden waardoor we even moesten stoppen bij een plaatselijke garage, maar wederom kosten het vervangen van de band bijna niks. Onderweg wat olifanten gezien waar we even gestopt zijn. Maar al snel zagen we de kettingen om de enkels waardoor we lekker doorreden, dat soort praktijken steun ik niet! Geluncht op een van de mooie panorama punten waar we 2 meiden ontmoeten waarvan één een Zweeds model bleek te zijn, en wat voor een :) Het klikte goed met de 2 waardoor we besloten samen door te gaan om de zonsondergang te bekijken op een van de schitterende verlaten stranden. Even gezwommen en toen met z’n vieren uit eten geweest om vervolgens op stap te gaan. Wie kan zeggen dat hij vrienden is met een bekend Zweeds model?! Haha :)

19-2

Wij hadden er graag nog langer willen blijven maar de rest wilden graag door waardoor we besloten naar het volgende eiland te gaan. Koh Phi Phi, voor vele een van de beste eilanden waar ze geweest zijn. Het heeft mooie stranden, super snorkel/duik plekken en een geweldig nachtleven. Bij aankomst direct naar de poolparty gegaan om lekker in de sfeer te komen. In de avond lekker uit geweest op het strand wat omtovert tot een waar feestgebied als de zon onder gaat. Perfect sfeer alleen sluit alles op hele eiland om 02:00 uur. Mooie reden om niet teveel geld uit te geven dacht ik maar.

20-2

Het mooie rustige deel van het eiland opgezocht, Longbeach. Een mooi strand waar je lekker kunt zwemmen. Het is even lopen maar het is de moeite waard.

21-2

De Sunday Poolparty konden we natuurlijk niet over slaan, deze was namelijk nog groter dan de eerste waar iedereen naar toe komt om te feesten in een groot zwembad waarbij je gewoon naar de bar kunt zwemmen. In de avond weer naar de beachparty geweest maar eerder geëindigd omdat 4 van ons, waaronder ik, erg ziek waren. Hele nacht op en neer naar de wc gerend omdat het er aan beide kanten uit kwam. Een paar uur ervoor dronken we nog rum en nu scheten we alleen nog maar rum. Ene moment zweetten we ons kapot en het andere moment moesten de ventilatoren uit omdat we het super koud hadden. Wat bleek, 4 van de 5 hadden voedselvergiftiging opgelopen. Schijnt dat meer dan 75% van alle toeristen wel een keer voedselvergiftiging oploopt in Thailand.

22-2

Hele dag op bed gelegen met buikpijn, slecht gevoel, koppijn en geen eetlust. Alles deed zeer en nul energie. Ik baalde enorm omdat ik de dag ervoor net mijn 2e duikcursus geboekt had: Advanced Diving. Die moest ik dus cancelen, gelukkig kon ik hem een dag opschuiven zonder mijn geld te verliezen.

23-2

Voelde me inmiddels al weer wat beter maar nog steeds niet optimaal waardoor ik besloot mijn duikcursus nog een dag op te schuiven. De dag gebruikt om uit te zieken en van kamer te wisselen naar eentje met airco, wat het een stuk dragelijker maakten voor ons.

24-2

Omdat alles stukken goedkoper is in Azië is het aantrekkelijk en interessant om sommige dingen tijdens je reis te doen. Zo besloot ik om mijn 2e duikcursus hier te gaan doen. Ik voelde me weer beter waardoor ik besloot om vandaag te starten. Tijdens de cursus leer je meer dan je bij de eerste cursus doet (die ik in 2007 gevolgd heb). Het bestaat uit 5 duiken waarvan elke duik een bepaald type is. 2 zijn al vastgelegd en verplicht en de overige 3 mag je zelf bepalen. Mijn cursus begon met wat mondelinge theorie en de eerste duik was een navigatie duik. Hoe leer je oriënteren en navigeren met een kompas op de bodem van de zee en hoe vind je je weg terug, etc. Erg leerzaam. Toen wat nabespreking, lunch en de 2e duik. Een duik waarbij ik leerde hoe ik mijn buoyancy kan verbeteren. (je positie in het water zodat je niet steeds met lucht hoeft te spelen en omhoog en omlaag komt). Een type duik die ik erg bruikbaar vond en dus gekozen heb. In de avond mijn 2e keus duik gedaan, een nachtduik. Spannend en geweldig op het zelfde moment. Je start met duiken als het volledig donker is. Het enige wat je ziet als je beneden aankomt is je straal van je zaklamp en die van je buddy’s. Erg leuk om te doen maar soms erg spannend omdat je echt geen hand voor ogen ziet als je zaklamp uitvalt op de bodem van de oceaan. Op een gegeven moment liet de instructeur ons allemaal op de bodem zitten, en schreef hij op z’n bordje dat we allemaal onze lichten uit moesten doen om te zien hoe donker het was. Ik denk dat menig mens zou panikeren op dat moment. Om het nog mooier te maken begon hij opeens met zijn handen om zich heen te slaan waardoor het plankton op begon te lichten. De komende 2 minuten waren we allemaal alleen nog maar met onzen handen aan het zwaaien om al het lichtgevend plankton op te laten lichten. Wat een schitterend natuurverschijnsel. Perfect einde van de eerste dag van de cursus. Omdat de volgende dag Frank en Beni vertrokken besloten we om er een geweldige laatste avond van te maken, en dat werd het! :)

25-2

Helaas vertrokken vandaag Frank en Beni. Beni heeft nog een week in Phuket waar we hem misschien nog even zien voordat hij terug naar Amerika vliegt. Frank gaat via Bangkok naar het noorden om met een vriend af te spreken. Mede dankzij hun heb ik het de afgelopen dagen enorm naar m’n zin gehad, bedankt mannen! Direct erna vertrok ik weer richting de duikschool voor mijn 2e dag. We begonnen met een wrakduik, een type duik die ik ook zelf had gekozen. Ik heb altijd al in een wrak willen duiken. Het wrak was nog helemaal intact waardoor je perfect alle delen van de boot kon onderscheiden: het dek, voorkant, achterkant, kanonnen, kapiteinshut, ruim, etc. Het lag op 27 meter diep, wat gelijk m’n diepste duik tot nu toe werd. Helaas mochten we zonder echte wrak specialisatie eigenlijk geen wrakken penetreren en er alleen maar omheen zwemmen, maar mijn instructeur was zo tof om me er toch mee in te nemen. Wat een geweldige ervaring. Mijn 2e en laatste duik die dag was een diepduik, verplicht onderdeel. Wederom veel gezien, waaronder een haai :). Na het duiken was het even evalueren en wat papierwerk, en toen kreeg ik te horen dat ik de Advanced Diving Course succesvol afgerond had. Die is binnen! Eenmaal terug bij het hotel besloten we om weer van kamer te wisselen aangezien we nog maar met z’n 3e waren.

26-2

Afscheid genomen van Houman omdat Rory en ik door gingen naar de volgende bestemming in Thailand. Houman bleef nog wat langer omdat hij daar had afgesproken met z’n verloofde. Ook hem zullen we gaan mensen, geweldige kerel die iedereen aan het lachen krijgt. Ferry naar Phuket gepakt om vanuit daar met een bus naar Phuket Town te gaan. Phuket is het grootste eiland van Thailand wat door een brug verbinden wordt met het vasteland. Even rondgelopen en dingen gepland voor de komende dagen. In de avond een flinke hoop fruit gekocht omdat het zo goedkoop was en we er echt naar uit keken.

27-2

Omdat er in Phuket Town zelf vrij weinig te doen en te zien valt besloten we de bus naar Kata te pakken. Een plaats in het zuidwesten van Phuket. Mooie omgeving met erg mooie stranden. Na wat onderhandelen met diverse guest houses kregen we een mooie prijs aangeboden voor een luxe kamer. Het “afdingen/onderhandelen” wordt een levensstijl als je door Azië aan het reizen bent, en soms wordt het zelfs een sport, zo leuk dat het is :) Onze spullen gedropt en direct een scooter gehuurd. Dit keer een gedeeld om het wat goedkoper te maken. De Big Buddha bezocht vanwaar je een uitzicht hebt over bijna heel Phuket. Omdat we het niet direct konden vinden hebben zowat het hele zuidelijke part van Phuket rond gecruised wat natuurlijk een toffe manier is voor sightseeing. (Beaches/Coast/Cities)

28-2

Omdat we langzaam onze weg omhoog wilden werken kozen we voor Patong als onze volgende bestemming. Helaas moet je steeds een bus terug naar Phuket Town pakken om ergens anders te geraken. Of je moet bereid zijn een forse prijs te betalen voor een taxi. (steeds van west naar oost en weer terug naar west dus, stom systeem en tijd vretend) Bij aankomst wat rondgelopen en een afspraak gemaakt bij een tattoo shop die bekend staat als #7 van de wereld. Rory wilde namelijk een tattoo laten zetten. Geholpen met het ontwerp en daarna met Beni afgesproken om wat te gaan drinken, hij was namelijk nog 1 dag in Phuket voor hij naar huis vloog. In de avond naar Bangla Road gegaan waar letterlijk alles gebeurt. Van ladyboy shows/pinppong shows/strippers/cafés/muziek/nachtmarkt/etc. Grote chaos.

29-2

Tijd voor Rory’s tattoo wat betekende dat ik die middag lekker kon relaxen op het strand en wat kon plannen voor de komende dagen.

1-3

Wederom de bus terug naar Phuket Town moeten nemen om Phuket via het noorden te verlaten en naar Phang Nga Town te reizen. (vasteland) Een reis die het grote deel van de dag in beslag nam waardoor we bij aankomst alleen maar wat rondgelopen hebben, een tour naar Phang Nga Bay geboekt en wat gegeten op de lokale markt.

2-3

Uitgecheckt en een transfer naar Phang Nga Bay genomen waar onze boottour naar “James Bond Island” vertrok. Onderweg kwamen langs diverse eilandjes, een fisherman watter village wat letterlijk op het water gebouwd is en mangroves. Aangekomen bij James Bond Island mochten van de boot om rond te lopen en foto’s te maken. Dit eiland is beroemd geworden vanwege de scene uit de James Bond film: The Man With The Golden Gun, die hier gefilmd is. Ik als bond fan moest hier dus geweest zijn, super tof! Op de terugweg kregen we nog een kajaktrip door een zee grot. Helaas werd er voor ons gepeddeld in de opblaasbare kajak en was het voor ons gewoon zitten en genieten, we hadden verwacht en gehoopt zelf te mogen kajakken. Net voor het einde nog de watervillage bezocht waar je diverse souvenirs kon kopen. Omdat het een halve dag tour was namen we direct bij terugkomst een bus naar Krabi. (vasteland)

3-3

Wederom samen een scooter gedeeld om richting de “Tiger Temple” te gaan. Een grote tempel boven op de top van een hoge berg. De trip omhoog is best pittig omdat het 1237 steile treden zijn in de volle zon. Eenmaal boven word je beloond met een mooi uitzicht wat het zweten zeker waard was. Omdat we nog de hele middag hadden besloten we wederom om lekker van de scooter te profiteren en wat uren rond te cruisen. Een leuke en goedkope manier om met alle vrijheid veel van de omgeving te zien. (mooie stranden en prachtige rotsformaties)

4-3

Krabi zelf had voor ons niet veel te bieden waardoor we het bij 2 nachten lieten en door reisden naar de oostkust om daar de laatste eilanden van Thailand aan te doen. Een busreis nam ons over land helemaal van west naar oost waar via een ferry op Koh Samui aankwamen. Omdat de plek waar we aankwamen niet de plek was waar we wilden verblijven besloten we wederom om 2 scooters te huren en met onze backpacks naar de leuke kant van het eiland te rijden. Dit was een perfecte keus want onze ferry naar het volgende eiland vertrok weer van de plek waar we de scooter huurden, op deze manier hoefden we dus geen taxi te nemen en konden we gewoon naar de ferry lopen als we onze scooters terug gingen brengen. Even gekeken wat er allemaal te zien was op het eiland en direct zoveel mogelijk geprofiteerd van het daglicht. Zo bezochten we: Grandfather Rock (rotsformatie), Peak Eye (uitzichtpunt van het hoogste puntje van het eiland) en de Tar Nim Waterfall waar je een van de natuurlijke poeltjes heerlijk kunt afkoelen.

5-3

Vandaag het hele eiland op de scooter de rondgereden. Ca. 100 kilometer. Dit allemaal heel voorzichtig gedaan omdat Koh Samui bekend staat om haar scooterongelukken. Dit komt omdat er zoveel zand op de wegen ligt en er wordt zelfs gezegd dat de lokale bevolking met opzet zand in de bochten strooit, vooral in de omgeving van huisartsen en drogisterijen, om ervoor te zorgen dat niet oplettende toeristen ongelukken maken en dus wel geld moeten uitgeven voor medicijnen of behandelingen. Voor het eerst een gemummificeerd persoon gezien die in erg goede staat was. Een monnik die ca. 30 jaar geleden overleden is en in zijn testament had staan graag gemummificeerd te worden in een zittende positie. De monnik is nog altijd in een glazen box te bewonderen. Ze hebben hem alleen een zonnebril gegeven omdat z’n ogen eruit zijn gevallen, voor de rest is nog alles intact. Erg indrukwekkend om te zien maar ook een beetje creepy. Niet veel verder kwamen langs een Belgische chocoladefabriekje die verse producten verkocht in het winkeltje. Een Frans/Belgische man die verhuisd is naar Thailand om daar zijn passie voor chocola voort te zetten. Omdat chocola in Azië enorm duur is en we beide goede chocola mistte konden we het natuurlijk niet laten om er niks te kopen. En verrukkelijk dat het was. De trip afgesloten bij een waterval van 80 meter hoog waar je ook een trip kon maken op de rug van een olifant. Uiteraard iets wat ik nooit zal doen. Graag neem ik dit moment om alle lezers erop te wijzen dit ook nooit te gaan doen. Gebruik internet om een keer op te zoeken wat het volgende inhoud: “Breaking of elephant’s spirit” ofwel “Het breken van de geest van een olifant”. Het zijn geen leuke video’s/verhalen maar het is meer dan waar en gebeurt nog altijd. Een wilde olifant zal het nooit toe staan om iemand op zijn rug te laten rijden, dit vergt een wekenlang proces waarbij de olifant letterlijk en figuurlijk gebroken wordt. Iedereen die een rit op een olifant maakt financiert als het waren deze praktijken. Zelfs als het allemaal super verzorgt is en de olifanten vrolijk lijken moet je het niet doen omdat je weet wat er aan vooraf gegaan is. Het enige wat ik aanraad als je echt een olifant van dichtbij wilt zien is om naar een (goed aangeschreven) olifanten sanctuary te gaan waar ze de olifanten niet berijden maar waar je ze kunt voeren en wassen in een rivier. Daar worden ze opgevangen, goed behandeld en soms zelfs weer in het wild uitgezet en het is voor ons een mooie manier om in contact te komen met deze prachtige immense dieren. Nogmaals, ik wil niemand bang maken maar gewoon bewust maken van de dingen die achter de schermen afspelen. Ditzelfde geld voor plekken waar je met “wilde” tijgers op de foto kunt, wat alleen maar kan omdat ze lam geslagen/gedrogeerd zijn. Wilde dieren zijn mooi en interessant en daardoor dus een perfecte en makkelijke bron aan inkomsten voor de lokale bevolking. Maar genoeg over dit onderwerp, maakt me boos elke keer als ik er aan denk. In de avond hebben we lekker genoten op een van de beach party’s.

6-3

Backpack op de rug, dag rugzak op de borst en we waren we klaar om de scooter naar het noorden te rijden. Omdat we nog 2 uur de tijd hadden voor onze ferry vertrok bezochten we nog snel de 2 grote boeddha’s die op het eiland te bezichtigen zijn. Niet de mooiste maar toch interessant om te zien. Toen de ferry naar het volgende eiland genomen, Koh Phagnan. Dit party eiland is wereldwijd beroemd voor haar “Full-Moon & Half-Moon Party’s”. Een feest waar mensen van over de hele wereld naar toe komen om met fluorescerende verf op het lichaam onder het licht van de maan op het strand te feesten. Helaas hadden we de Full-Moon party net gemist en vonden we het niet waard om een week te wachten voor de Half-Moon party. Het schijnt een geweldige ervaring te zijn maar tegelijkertijd is het een gekkenhuis met de duizenden mensen die op het strand genieten van muziek/drank/drugs/etc. Wel hadden we het geluk dat er die avond een Floating Party was. Een feest op een drijvend platform wat ons toch nog een leuke avond bezorgde.

7-3

Omdat het eiland zonder feesten gewoon een simpel eiland bleek te zijn en we geen zin hadden in nog een feest (vanwege het geld), besloten we lekker een dag niets te doen en te chillen. Foodmarket bezocht om lekker te eten en de rest van de middag gegamed in het hostel aangezien ze een groot scherm met PlayStation hadden, perfect! :)

8-3

Ferry genomen naar het laatste eiland van onze eiland-hopping-trip: Koh Tao. Een mooi eiland wat bekend is vanwege de vele duikscholen en mooie duik- en snorkelplekken. Mensen komen massaal naar dit eiland om erg goedkoop hun duikcursussen te volgen. Bleek inderdaad nog ongeveer een kleine 50 euro goedkoper te zijn dan op Koh Phi Phi. Nadat we een leuk hostel gevonden hadden liepen we naar het strand om op de rotsformaties te genieten van wederom een prachtige zonsondergang.

9-3

Met 2 Duitsers afgesproken om te gaan kajakken. Met z’n alle 2 dubbelkajaks en snorkeluitrusting gehuurd. In onze ogen een veel leukere manier om naar het beroemde eiland “Nang Yuan Island” te gaan. Geen dure taxiboot maar lekker zelf peddelend erheen. Een prachtig klein eiland naast Koh Tao waar je heerlijk kunt genieten op het strand, mooi kunt snorkelen of naar het uitzichtpunt kunt lopen waar je geweldige foto’s kunt maken. Bij terugkomst onszelf aangesloten bij de bekende Koh Tao “Pub Crawl”. Een kroegentocht waarbij je eenmalig betaalt om mee te doen. Vervolgens krijg je een shirt zodat iedereen ziet dat je erbij hoort, gratis welkom shots, gratis bucket (het bekende kleine emmertje met sterke drank) en korting op drankjes de rest van de avond. Nadat iedereen in de sfeer kwam vertrokken van de 1e bar naar een poolparty waar match (koppel) spelletjes gespeeld werden. Vandaar liepen we door naar de lokale ladyboy cabaret/dance show. Hilarisch om mee te maken. Na wat foto’s van onze groep en wat extreme ladyboys liep de hele stoet weer terug naar de bar waar we begonnen om te genieten van meer drank en live muziek. Om de pub crawl af te sluiten vertrok de hele groep naar het strand om verder te feesten bij een van de strandfeesten met fire shows. Wederom een geweldige manier om nieuwe vrienden te maken. (helaas wel een hoop geld verloren in een van de bars, maar een deel ervan had ik anders toch uitgegeven. Snel proberen te vergeten)

10-3

Uitgeslapen en in de middag het laatste eiland gedag gezegd en daarmee een punt gezet achter het eiland hoppen. Een trip die erg prijzig was omdat de prijzen een stuk hoger liggen dan op het vasteland en omdat er een hoop gefeest werd, maar ik heb een geweldige tijd gehad met geweldig gezelschap wat voor onvergetelijke momenten heeft gezorgd. Heeft me wat geld gekost maar het was het zeker waard, en dat telt meer dan dubbel. Met de ferry weer richting het vasteland van Thailand vanwaar we een nachtbus namen naar Bangkok.