Veelzijdig Maleisië - MAINLAND (South / West / Middle / North)

25 januari 2016 - Malakka, Maleisië

25-1

Ochtend bus van Kuala Lumpur naar Malakka waar ik wat uitgerust heb en een beetje door de stad heb rondgelopen.

26-1

Ik kon geen betere dag uitkiezen om mijn tijd in Malakka te beginnen, want dinsdags hebben ze een gratis ochtend tour vanuit de gemeente waarbij ze alles over de stad vertellen. Van geschiedenis tot huidige feiten. Wat Malakka nog leuker maakte is dat het een Hollands verleden heeft. Na de Portugezen regeerde wij namelijk in en over de stad voordat de Britten het overnamen. En dat is nog steeds te zien. Zo heb je bijvoorbeeld nog steeds het “Stadtshuys”, “Dutch Square”, “Heerren Huys”, “Jonker Street” en een kerk met Nederlandse grafstenen van bekende strijders. In de middag besloot ik een fiets te huren om lekker op z’n Hollands de rest van de stad te verkennen.

27-1

Een hoop proberen te plannen en in de middag de bus terug genomen naar Kuala Lumpur. Helaas kon ik het niet meer voor elkaar krijgen om direct door te reizen naar Kuala Selangor waardoor ik een nacht door moest brengen in Kuala Lumpur.

28-1

Omdat de lokale bus pas in de middag vertrok heb ik in de ochtend weer wat rondgestruind in het centrum en Chinatown. De grote populatie aan vuurvliegjes was mijn enige reden om naar Kuala Selangor te gaan. Het is erg populair waardoor er vele tours zijn die je kunt boeken. Na wat resource kwam ik erachter dat ik zelfs met een nacht in een hotel veel goedkoper uitkwam om alles zelf te ondernemen. In de avond de boottrip geboekt over de rivier waar de miljoenen vuurvliegjes te zien zijn in de avonduren. Omdat het de nacht ervoor geregend had waren het er een stuk minder wat een kleine teleurstelling was, maar het was nog steeds erg mooi om te zien. Een local duwt de longboat voort met een lange stok om geluid te voorkomen. Na een paar minuten varen is het volledig donker en zie je honderden vuurvliegjes in de bomen een voor een en soms zelfs synchroon knipperen. Hierna heb ik sinds lange tijd weer eens een enorm goede nacht gehad in een 2 persoons hotelkamer helemaal voor mezelf. Heerlijk :)

29-1

Zo vroeg mogelijk de bus terug naar Kuala Lumpur gepakt zodat ik vanaf daar nog tijd had om een bus te pakken richting het Taman Negara National Park. Het oudste regenwoud ter wereld. Omdat het redelijk laat was, heb ik maar even rondgelopen om een meerdaags jungletrek te boeken en ben ik rechtstreeks naar bed gegaan.

30-1

De start van 2 daagse jungletrek met overnachting midden in de jungle ging van start. We verzamelende bij het kantoor om onze tassen te vullen met 3 grote flessen water, slaapmat en slaapzak, koekjes, ingrediënten voor alle maaltijden en eetgerei. De groep bestond uit 1 Franstalige vrouw uit België, 2 jongens uit Engeland, 2 mannen uit een Oostblok land (vergeten welke), mezelf en onze lokale gids. Na onze registratie bij de parkwachter, zodat ze weten wie en wat de jungle in gaat voor hoe lang, vertrokken we met een longboat richitng de canopy walk. Wederom een hangbrug door de hoge toppen van de jungle, maar deze keer iets specialer omdat het de langste ter wereld is. Helaas was er op dat moment onderhoud waardoor ca. ¼ gesloten was, beetje jammer. Na te hebben genoten van het junglezicht vertrokken we weer met de longboat om naar de start van onze hike te gaan, ongeveer 1,5 uur stroomopwaarts waardoor we geregeld nat gespetterd werden. De hike begon met een lunch waarna we wat wilde “stervruchten” gingen plukken die we onderweg konden gebruiken als kleine energiesnacks. Binnen een half uur lopen door de jungle zaten er al bloedzuigers op onze enkels. Ongevaarlijk maar terwijl ze bijten laten ze een stofje vrij wat ervoor zorgt dat je bloed niet stolt, hierdoor blijft het de hele dag bloeden wat alleen maar meer bloedzuigers aantrekt. Elk uur stopte we voor een kleine pauze en de gids wees ons erop dat we elkaar moesten checken op bloedzuigers. Ik snap niet waarom maar net zoals de muggen vinden ook de bloedzuigers mij ontzettend lekker. Waar andere uit onze groep er maar 5 hadden had ik er al 14 op de eerste dag. Na een hele middag lopen kwamen we bij onze overnachtingplek uit, een enorme grot waarin we de nacht zouden doorbrengen, prachtig. Eerst hout zoeken voor ons avondmaal en om het vuur gaande te houden gedurende de nacht en dan snel onszelf wassen in het kleine riviertje niet ver van de grot vandaan. Na het heerlijk bereide avondmaal door onze gids en wat koffie/thee en koekjes besloten we om in het donker nog even de jungle in te gaan in de hoop wat te spotten, helaas bleef het bij insecten. Bij terugkomst nog even de honderden vleermuizen bekeken die boven ons hingen in de grot, voordat we besloten naar bed te gaan. Al snel kregen we bezoek van grote stekelvarkens die door onze vuile vaat aan het spitten waren, gelukkig hadden we het uit de buurt van onze slaapplek gelegd. Een van de grootste redenen om het vuur ‘s nachts aan te houden, houd de dieren en de muggen op afstand. Toch spannend om dan te gaan slapen, vleermuizen boven je, stekelvarkens/spinnen/jungleratten om je heen :)

31-1

Ik had niet de beste nacht gehad, niet vanwege de dieren maar vanwege het flinterdunne matje lag ik helaas veel te rollen en dus veel wakker. Op naar het stroompje voor water om te koken en voordat we het wisten was onze gids het ontbijt al klaar aan het maken. Geroosterde boterhammen boven het kampvuur, koffie/thee, koekjes, cake en verschillende jams. Omdat we niet we ongeveer een uur kregen om uit te buiken voordat we weer vertrokken besloot iedereen om hun kleren die nat waren van al het zweet en het wassen in het stroompje, droog te roken boven het vuur :) werkte perfect maar je was erna wel een wandelend rookwolkje. We waren nog geen half uur onderweg en ik zat al weer vol met bloedzuigers. Rond lunchtijd stopten we bij een mooi klein riviertje waar wij heerlijk konden zwemmen terwijl onze gids onze lunch klaarmaakte. Na een goede lunch en het verwijderen van een hoop bloedzuigers vertrokken we weer om het laatste deel van onze tocht af te gaan leggen. Niet veel later stopten we omdat onze gids verse olifant sporen gevonden had. Volgens hem waren het sporen van deze ochtend, waardoor we de keus kregen om met hem verder de jungle in te gaan om de olifanten op te sporen of ons pad te blijven vervolgen. Het duurde uiteraard niet lang voordat we allemaal besloten de sporen te volgen. Iedereen wilde natuurlijk een wilde olifant in zijn natuurlijke habitat zien. Al snel werd duidelijk (voor de gids tenminste) dat het om een mannetje en een vrouwtje ging. De sporen werden steeds verser (voetstappen met het water er nog in, gebroken bamboe, warme poep), maar na een kleine 2 uur moesten we het toch helaas opgeven. Volgens de gids blijven de olifanten nooit lang stilstaan op een plek waardoor de kans klein werd om ze nog in te halen, en we moesten toch echt weer onze route oppikken. Jammer want iedereen was super gefocust en ontzettend enthousiast, maar toch erg leuk om de sporen te volgen wat aangeeft dat er nog steeds wilde olifanten zitten. Na het einde van de tocht vertrokken we met een longboat naar “Kampung Orang Asli”, een dorpje met een lokale stam die nog volgens de ouderwetste levensstijl de week doorkomen. Daar kregen we een rondleiding en uitleg over hoe ze vuur maakte (een mooie manier die ik nog niet eerder gezien heb) wat ze allemaal uit de natuur konden halen en konden omtoveren tot alledaagse hulpmiddelen en we kregen les in het schieten van een blaaspijp. Eerst hoe ze de pijp en de giftige darts maken en daarna hoe ze hem gebruiken met een demonstratie waarna we het zelf mochten proberen.

1-2

De volgende bestemming was “Cameron Highlands”, maar om daar te komen moest ik met een bus eerst helemaal terug naar Kuala Lumpur om daar een andere bus te pakken richting Cameron Highlands. De hooglanden van Maleisië die vooral beroemd zijn vanwege de vele theeplantages maar ook vanwege de aardbeien-/groenten-/fruitkwekerijen.

2-2

Die ochtend besloten om een van de vele wandelroutes door de highlands te doen. Ik koos voor #1 omdat die door de jungle ging en hij eindigt op een van de hoogste puntjes (Gunung Brinchang) van de omgeving die bereikbaar is te voet (2032 m.) Het was een pittige anderhalf uur omhoog lopen en klimmen door de jungle, maar het was het zeker waard. Helemaal alleen met alleen de rust van de natuur om me te vergezellen, heerlijk! Na het uitzichtpunt ben ik doorgelopen naar een jungle pad genaamd “Mossy Forrest”. Een pad waarbij de natuur volledig bedekt is met mos en als het bewolkt is schijnt het erg sprookachtig te worden, “helaas” had ik wederom perfect weer waardoor dat bij mij niet het geval was. Besloten om van het pad te gaan om naar de volgende top te klimmen (Gunung Irau) maar dit was het niet echt waard. Geen uitzicht door de vele begroeiing en ik ben meerdere keren gevallen en weggezakt door de modder :) Eenmaal terug op het pad en uitgerust besloot ik om naar de bijenfarm te gaan wat achteraf ook niet zo speciaal was. Om wat bijenkasten na valt er niet veel te zien behalve dan de leuke winkel met allemaal producten die daar gemaakt zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld wat verschillende honingsticks gekocht. Via een street & groenten/fruit markt ben ik vervolgens weer terug gelopen naar mijn hostel.

3-2

Omdat ik natuurlijk niet weg ging zonder een bezoek aan de theeplantages besloot ik vandaag naar de beroemdste te gaan. Omdat ik niet opnieuw de 8 km omhoog naar dat gebied wilde lopen en de taxi te duur vond, ben ik gaan liften wat me gelukkig niet te lang duurde. Eenmaal aangekomen bij “BOH Tea Plantation” genoot ik eerst van de omgeving voordat ik de gratis 5 minuten tour door de fabriek nam. Gedurende de route kom je meer te weten over het proces en kun je genieten van de geweldige lucht die er vrij komt! Om het af te sluiten genoot ik nog van het prachtige uitzicht over de plantages onder het genot van een heerlijke verse pot thee en een scone met room/jam.

4-2

Rechtstreekse bus genomen van Cameron Highlands naar Butterworth om vanaf daar de ferry naar “Georgetown” in “Penang” te pakken. Hoop gepland, rondgekeken en wederom wat leuke mensen leren kennen in het hostel waarmee we ’s avonds uit zijn gegaan op “Lovelane”. (Een populaire straat vol met barretjes)

5-2

Een fiets gehuurd om in de ochtend richting de Thaise Ambassade te fietsen om daar mijn Thaise visum aan te vragen. Mijn pech, want ik moest 5 dagen wachten voor ik mijn paspoort weer kon oppikken. Normaal gesproken duurt het 1 dag maar omdat het een vrijdag was, sloten ze in het weekend en ook op maandag en dinsdag vanwege het Chinese nieuwjaar. Onverwachts dus een week bij moeten boeken op het eiland, wat ik niet van plan was. De rest van de dag als een echt Nederlander Georgetown verkend op de fiets. De stad staat bekend vanwege zijn kunst. Je vind tientallen levensechte schilderwerken en komische strips gemaakt van staal verspreid door de stad. In de avond weer lekker uit geweest met het groepje van het hostel.

6-2

Omdat het de avond ervoor erg laat, of juist erg vroeg :) was geworden heb ik de hele ochtend in bed doorgebracht en het grootste deel van de dag uitgerust door weinig te doen. Beetje rondgekeken en de foodmarkets afgestruind. In de avond wederom naar Lovelane gegaan.

7-2

Gewisseld van hostel omdat het eerste hostel de prijs verhoogde vanwege het Chinese nieuwjaar. Na wat rondgelopen te hebben vond ik een hostel wat goedkoper en tien keer beter was, en deze keer bestond het (inbegrepen) ontbijt niet alleen maar uit toast met jam, koffie/thee maar ook uit stroop, pindakaas en melk met verschillende cereals. Een van de betere hostels wat de tijd er natuurlijk ook beter maakt. In de middag met het oude groepje afgesproken om de bus naar Penang Hill te pakken. Vanaf daar een ticket gekocht om met een hele steile trein omhoog te gaan. (830 m.) ’S avonds in plaats van de trein terug te nemen besloten we om in het donker via het bos naar beneden te lopen. Lang leve de app “Maps.me” die ons meerdere keren gered heeft. We zaten vol muggenbulten, we hebben alle telefoons leeggezogen door het te gebruiken als zaklamp omdat we geen hand voor ogen zagen op het pad. Een paar keer gevallen omdat sommige stukken een beetje gevaarlijk waren, misschien was dat de reden waarom wij de enige 3 waren van de honderden mensen die besloten te lopen. Maar het was het meer dan waard. na anderhalf uur lopen (trein duurt 8 minuten) kwamen we op een open plek aan van waar we een prachtig uitzicht hadden over dat deel van het eiland met de steden mooi verlicht onder al het vuurwerk dat werd afgestoken. Ook zagen we de “Kek Lok Si Temple” oplichten uit het donker. Speciaal voor het Chinese nieuwjaar was elke hoekje en randje van de tempel verlicht. Omdat sommige van ons groepje de volgende vertrokken besloten we wederom uit te gaan. Gedurende de hele avond werd er overal vuurwerk afgestoken in combinatie met gigantische wierrook stokken. En omdat het Chinese nieuwjaar ongeveer een week duurt, hoor en zie je het elke dag, zelfs overdag.

Dit jaar is het jaar van de “Aap”. De chinezen hebben 12 goden die staan voor 12 maanden. Iedereen heeft dus zijn eigen karakter. Als het jouw jaar is dan schijnt dat een slecht teken te zijn voor het komende jaar. Laat het jaar van de aap nou net mijn jaar zijn omdat ik een aap ben…. :)  (geboren in april)

8-2

In de middag mijn lunch genuttigd bij een plaatselijke bakkerij die voor de afwisseling eindelijk een keer fatsoenlijk stevig brood verkocht. Ik kon het natuurlijk niet laten om de winkel te verlaten met vers gebakken brood zodat ik die avond en de volgende ochtend nogmaals kon genieten van een van dingen die ik het meest mis. (Echt brood, Kaas en Verse Melk) De rest van de dag doorgebracht in een internetcafé om mijn foto’s uit te zoeken en op te slaan zodat ik eindelijk wat van mijn camera’s kon verwijderen.

9-2

Omdat ik elke avond bij de zelfde bar terug kwam en het goed kon vinden met de barman, besloten we deze middag samen naar “Monkey Beach” te gaan. Een strand vol met apen. Uiteraard word het alleen maar erger als het vol zit met toeristen omdat er dan eten te halen valt, maar het is wel leuk om te zien. Het strand zelf is gewoon erg mooi en perfect om de zonsondergang vanuit een hangmat te bekijken. Je komt er door een speedboot te pakken, en die rit was ronduit geweldig. Kon niet stoppen met lachen omdat de barman bang is dat boot kapseist. Dus bij elk hobbeltje scheet hij in z’n broek en laten de lokale stuurmannen dat nou net tegen hem gebruiken. Haha :). ’s Avonds ons lekker volgeduwd met lekkere lokale gangen van de streetmarket.

10-2

Het was eindelijk tijd om mijn Thaise visum op te halen. Deze keer gewoon met de bus gegaan (wat super goedkoop is) zodat ik ook nog naar het winkelcentrum kon gaan om een nieuwe broek te kopen. Was namelijk op Borneo uit m’n broek gescheurd toen ik van een rots sprong en had echt een 2e korte broek nodig. Die middag liep ik de 2 Britse jongens tegen het lijf waarmee ik de meerdaagse jungletocht gedaan had. Besloten om samen naar het “Upside Down Museum” te gaan. Een museum waarbij letterlijk alles, van interieur en exterieur, ondersteboven gemaakt is. Dit kan voor leuke foto’s en lachwekkende momenten zorgen. In de avond voor de laatste keer naar Lovelane geweest omdat het mijn laatste avond op Penang was.

11-2

Omdat het de avond ervoor zo gezellig was had ik me verslapen waardoor ik mijn ferry naar Langkawi gemist had. Enorm balen want dat betekende dat ik opnieuw een duur ticket moest kopen. Echter had ik geluk met de super aardige eigenaar van het hostel die voor mij naar het hoofdkantoor van de ferry belde en zielig gedaan heeft om ervoor te zorgen dat ik kosteloos op de volgende middagferry geplaatst kon worden. Sommige locals zijn echt geweldig, heeft me weer geld bespaard. Blij dat ik niet nog een dag hoefde te blijven. Eenmaal op Langkawi (wederom een eiland in het noorden van Maleisië) aangekomen besloot ik om naar mijn geboekte hostel te lopen. Vind lopen prima en spaart met een taxi. Een simpel hostel maar ik heb er de beste groep mensen tot nu toe ontmoet. 1 Nederlandse jongen (Frank), 2 Amerikaanse jongens (Houman & Beni) en 1 Britse jongen (Rory). Het klikte gelijk waardoor we besloten met een taxi het nachtleven van Langkawi te gaan bekijken.

12-2

Roes uitgeslapen en een taxi naar het strand genomen om lekker te relaxen. De groep van 5 mannen zorgen voor geweldige momenten. We raken elkaar kwijt, komen in de problemen, verliezen dingen, lachen om de stomste en meest grappige dingen, kortweg: ik kan me geen beter gezelschap wensen. In de avond besloten om met z’n vijven een auto te huren (aangezien het gedeeld door 5 spotgoedkoop was) om de volgende dag het eiland rond te cruisen en alle interessante dingen te gaan bekijken.

13-2

Omdat Rory (Engeland) de enige is die gewend is om links op de weg te rijden besloten we op safe te spelen en hem die dag te laten rijden, helemaal omdat de lokale bevolking als gekken kunnen rijden. Begonnen bij de Durian Waterfall waar we omhoog gelopen zijn om wat foto’s te maken en direct weer door te rijden naar het Black Sand Beach. Een strand dat zijn naam dankt aan de grote zwarte plekken, kleine teleurstelling omdat het strand in werkelijkheid erg klein is, en het zijn letterlijk vlekken, dus niet het hele strand is zwart. Na de lunch doorgereden naar Datai Bat Golf Club waar we van plan waren om een paar holes te gaan spelen. Bij aankomst bleek het echter een van werelds beste nieuwe golfbanen te zijn wat dus betekende dat het onbetaalbaar was voor ons. We vonden een bal en hebben toen maar wat gevoetbald op een van de banen naast de ingang, vast niet de bedoeling maar niemand zei er wat van en hoeveel mensen kunnen zeggen dat ze dat gedaan hebben op een van werelds beste golfbanen haha :) Toen lekker afgekoeld in de Seven Wells, de natuurlijke waterbronnen. Om de middag af te sluiten namen we de Langkawi kabelbaan omhoog de bergen in om voet te zetten op de populaire skybridge vanwaar je een geweldig uitzicht hebt over het hele eiland. Een stalen hangbrug die van 1 bergtop in de lucht naar een andere top reikt. Niet geschikt voor mensen met hoogtevrees. In de avond de auto teruggebracht en met de groep plus wat leuke dames die we ontmoet hebben in het hostel gaan stappen bij het strand.

14-2

Wederom besloten om onze roes uit te slapen en de middag lekker naar het strand te gaan om te zwemmen en te relaxen. Mijn allereerste kokosnoot zelf bemachtigd door een van de vele palmbomen in te klimmen en hem eruit te slaan, wat voelt dat goed. Als een echte Robinson :) Vervolgens door een van de locals open laten slaan zodat ik hem kon leegdrinken en het kokos eruit kon eten, heerlijk. Inmiddels al ontelbaar kokosnoten leeggedronken, zo lekker, maar een eigen gevangen smaakt natuurlijk nog beter.

1. Jan:
    31 maart 2016
    "Around the world with Robinson Koen" :))
  2. Ellen:
    1 april 2016
    Het klinkt allemaal zo gaaf! Alsof het uit een film komt!
    Vind het echt heel stoer haha
  3. Marleen/Frans:
    1 april 2016
    Waarom staan wij er niet van te kijken dat jij een"AAP" bent in het chinese sterrenbeeld.
    Maar goed dat je nog uit de jungle bent gekomen,want apen zijn heel slim,en zagen jou misschien wel als een nieuw "maatje".
  4. Kees en marian:
    2 april 2016
    Wij genieten steeds van jou stoere verhalen.
    Wat een mooi avontuur beleef jij.
    Nog heel veel plezier!!!
    gr. Kees en Marian
  5. Manon Vogels:
    9 april 2016
    Al die bloedzuigers, zit er geen gevaar voor ziekte bij?
    En nou was ik toch wel benieuwd naar die speciale manier van vuur maken, maar je legde het niet uit :(

Veel plezier nog!
  6. Johan vdP:
    12 april 2016
    Hoi Koen,

Leuke avonturen, de jungle tocht sprak mij erg aan.
    Je benut je tijd echt maximaal :-)