Cleanest city in the world - SINGAPORE

27 december 2015 - Singapore, Singapore

27-12

Vroeg in de ochtend pakte ik de bus transfer naar het vliegveld om vanaf daar mijn vlucht naar Kuala Lumpur te pakken. En omdat ik in het begin nog helemaal niet van plan was om direct naar Kuala Lumpur te gaan heb ik er direct voor gekozen om een expres bus te pakken naar Singapore om daar 3 dagen door te brengen. Omdat je met de bus de grens over gaat moet je net als op het vliegveld op 2 plekken eruit om bij de douane je paspoort te laten zien en 1 keer met alle bagage om door de scan te gaan als je het land echt in gaat. Weer een stempel erbij :)

28-12

Vandaag maar weer eens lekker een fiets gehuurd om zoveel mogelijk van Singapore te gaan bezichtigen. Singapore wordt het schoonste land van de wereld genoemd maar ik moet zeggen dat ik Moskou nog veel schoner vond. Ook geld er een algeheel kauwgom verbod :) Ze zijn er inmiddels aan gewend dat sommige toeristen dat niet weten waardoor je er met een waarschuwing vanaf komt maar als ze je betrappen dat je het bijvoorbeeld op de grond spuugt, krijg je of een grote boete of een lijfstraf met stokslagen. Woo…..

Als eerst ben ik naar het east coast park gefietst om langs het strand richting het centrum te gaan waar ik Gardens by the Bay heb bezocht. Een groot educatief park wat geheel in het teken staat van flora en fauna met botanische tuinen etc. Vanuit daar door naar Marina Bay Sands en de Helix brug. Het eerste is een gigantisch hotel wat geweldig ontworpen is. 3 enorme torens met een bouwwerk er bovenop wat lijkt op een enorm schip. De Helix brug is een brug waarmee je het water weer oversteekt naar de andere kant in de vorm van DNA. Daar foto’s gemaakt van het bekende Merlion standbeeld wat water spuwt (mythische dier, kruising tussen vis en leeuw). Inmiddels aardig honger gekregen dus door naar Bugis street voor typische dingen uit Singapore. De jongen die bij het hostel werkt had me een lijstje meegegeven met drankjes en gerechten die ik geprobeerd moest hebben voor ik Singapore verliet. Vervolgens de Sultan Moskee bezocht en Little India, een streek met Indische invloeden. Direct door naar Fort Canning Park voor een leuke wandeling met een archeologische opgraving. En uiteindelijk via China Town met de Buddha Tooth relic Temple & museum weer terug gegaan naar het water waar in de avond een mooie lichtshow gehouden werd met alle gebouwen die eromheen stonden.

29-12

Bus naar de haven genomen wat nog een karwei was ook. De bussen geven geen wisselgeld. Dus of je betaalt precies het juiste bedrag of gewoon weg te veel. Het bedrag wat ik moest betalen was ongeveer anderhalve dollar en omdat ik er net was, was het kleinste wat ik had: 50 dollar. Ik was dus echt niet van plan om dat aan de chauffeur te geven maar hij bleef volhouden, of je geeft me die 50 dollar of je komt m'n bus niet in. Uiteindelijk betaalde een oude man achter me mijn ticket omdat hij het ook belachelijk vond en ook hij was jong geweest, dus hij snapte mij als reiziger. Wat een geweldig man, ik hoefde hem niet eens terug te betalen. Vanuit de haven nam ik de ferry naar Palau Ubin, een oud eiland naast Singapore waar nog steeds jungle te vinden is met apen, leguanen, vogels, insecten etc. Bij aankomst direct een fiets gehuurd om het hele eiland proberen rond te fietsen. (ik merk nu dat ik het nog niet eerder genoemd heb, maar inmiddels heb ik al redelijk wat Geocaching gedaan tijdens mijn reis) zo ook op dit eiland weer. Het is geweldig dat het je naar plekken brengt waar je anders nooit aan gedacht zou hebben. Heb al op prachtige punten gestaan hierdoor. Na redelijk wat van het eiland gezien te hebben en helemaal vol te zitten met muggenbulten, slaat nergens op waarom die beesten mij zo lekker vinden, er toch maar voor gekozen om de ferry terug te pakken zodat ik ook zeker de laatste bus terug had.

30-12

De 3 dagen waren echt voorbij gevlogen. Tot de middag met 2 Duitse dames en een jongen uit China nog lekker rondgelopen in de omgeving van ons hostel om leuk af te sluiten bij het strand. Daarna alweer de expres bus terug naar Kuala Lumpur. Ervoor gekozen om deze keer een klein beetje meer geld uit te geven voor mijn verblijf zodat ik in een mansion kon verblijven voor oud en nieuw. Reviews waren super onder reizigers en mocht wel even voor oud en nieuw van mezelf :)

1. Nel van Bijsterveldt:
    11 maart 2016
    Wat heb je al veel gezien en veel reiservaring opgedaan.
    Geweldig om te lezen.
    Geniet ervan, Koen, maar eigenlijk hoef ik dat niet te zeggen.
    Dat blijkt wel uit je verhalen.

Geniet
  2. Marleen/Frans:
    11 maart 2016
    Nou,dat heeft lang geduurd voordat je weer iets van je laat horen.We waren al bang dat je niets meer meemaakte,maar dat is gelukkig niet.
    We verheugen ons op je volgende verslagen,EN NIET ZOLANG MEER WACHTEN!!!!!!!
    Have Fun
  3. Marij:
    11 maart 2016
    Het is maar goed dat je een soort van "schriftje" bijhoudt, anders waren deze verslagen niet meer mogelijk denk ik ;)
    XXX
  4. Ellen:
    16 maart 2016
    Wow dat is wel een zware straf voor kauwgom spugen!! En dat muggen je zo lekker vinden, ja zit in de familie he ;)

Xx Ellen
  5. Johan vdP:
    16 maart 2016
    Hoi Koen, leuk je verhalen weer te lezen