4 dagen richting Irkoetsk (knusheid, prachtige landschappen, geweldig gezelschap, instant food)

9 november 2015 - Irkoetsk, Rusland

De honcho heeft ons die middag om 12:00 uur naar de juiste wagon van de Express gebracht. We zouden er eigenlijk op luxe alleen maar op achter uitgaan omdat we van St. Petersburg naar Moskou de nieuwste trein hadden. Deze 2e trein was wel degelijk ouder maar onze cabine was stukken groter. De volledige onderste banken kunnen omhoog geklapt worden waardoor er een grote opbergruimte ontstaat voor tassen en eten. En vanuit de cabine kunnen we ook makkelijk 2 backpacks boven het gangpad duwen in een extra opbergruimte. Ook lagen de bedden een stuk beter dan de vorige. Kortom, volgens ons gingen we er alleen maar op vooruit met de oudere trein, wat goed uit kwam aangezien we er 4 dagen en nachten in zullen doorbrengen.

Gedurende de trip zijn er diverse stop/haltes waar mensen opstappen of uitstappen. Sommige duren maar 2 minuten en andere soms wel 30 tot zelfs 50 minuten. Die momenten gebruiken we dan ook graag voor om even de benen te strekken en wat rond te lopen.

Wat erg leuk is aan de reis, is dat op bijna elk station (vooral tegen de avond en ochtend) verschillende oude mensen (locals) op ons staan te wachten met eigen gebakken dingen en verschillende producten. Dit varieert van gehaktballen, kipvleugels, pannenkoeken en gebakken vis tot koekjes, salades en drankjes. Vaak lopen ze rond met een oude kinderwagen waar het allemaal in is uitgestald. Andere lopen met grote haken rond te sjokken waar de vissen aangeregen zitten. De seconde dat je uit de trein stapt komen ze op je af om in het Russisch van alles aan je kwijt te raken. Geweldig om te zien!

Omdat we geen koelkast hebben en dus geen verse dingen mee konden nemen hebben we een aantal keer wat gekocht. De kip en vis vonden we te riskant waardoor we een keer voor 2 simpele gehaktballen hebben gekozen, de tweede dag voor 2 kleine pizza’s en een keer voor een grote zak met plaatselijke koekjes. Het is gewoon wijzen en met handen en voeten proberen duidelijk te maken hoeveel je er wilt hebben, erg grappig.

Een van de wagons van de trein is volledig omgetoverd tot bar en restaurant maar de honcho’s vertelde ons van te voren al dat het daar allemaal stukken duurder is, dus we zijn daar niet gaan zitten. De koks komen elke dag wel een keer met wat verse broodjes met worst of andere dingen langs alle cabines om het te proberen te verkopen. Dit hebben we de 3e dag ook een keer gedaan om wat warms bij de noodles en aardappelpuree te hebben.

Elke wagon heeft 2 bediendes die als aanspreekpunt aanwezig zijn en de wagon inclusief cabines elke dag een keer komen stofzuigen en dweilen. Als je in plaats van op het station een keer iets bij hun koopt in hun cabine, variërend van snacks tot souvenirs, dan staan ze het zelfs toe dat je alcoholische dranken nuttigt in je cabine of zelfs in het tussenstuk van de trein mag roken. Wat ze zelf namelijk ook doen.

En je kunt niet op de Vodkatrain zitten zonder een fles Vodka per persoon om de tijd aangenamer te maken :)

Na de 1e nacht werden we al wakker met sneeuw wat alles nog mooier maakt. Met elke dag dat we in de trein zitten wordt het witter en witter wat de vooruitzichten voor Irkoetsk alleen maar beter maken. Een van de avondstoppen hebben we ook gebruikt voor een sneeuwballengevecht. Het Australische meisje had namelijk sinds haar 7e al geen sneeuw meer gezien dus dit was geweldig natuurlijk.

Bij elke stop staan ook een tiental Russische spoormedewerkers klaar die met stalen pijpen en koevoeten alle belangrijke onderdelen onder de trein schoon slaan. Bij iedere stop zit namelijk alles vol met een dikke laag ijs aangezien de temperaturen flink dalen. En de trein moet natuurlijk wel blijven rijden. Overdag is het ca. – 4 graden Celsius en ’s nachts daalt het nog verder.

We hebben ook een avond doorgebracht bij een Russisch Aerobics team wat ons aansprak op een van de stations. Een van de zeldzame Russen die Engels spreken en ze vonden het leuk om buitenlanders te leren kennen.

Aan boord heb je 1e klas wagons met extra comfort, 2e klas wagons waar wij zitten en 3e klas wagons waar hun dus zaten. Waar wij een hal hebben om bij elke cabine te komen die je kunt sluiten met een deur, hebben hun een grote wagon met overal bedden boven elkaar. Ze hebben geen deuren waardoor je gewoon een soort van grote zaal hebt waarin je met tientallen mensen zit. Het is er luidruchtig, het stinkt en er is weinig privacy. Het was wel even gezellig maar als ik daar 4 dagen moest doorbrengen zou ik gek worden. Het ziet er echt uit alsof je een gevangenis cel binnen komt met links en rechts overal bedden en spullen.

Je moet je wel bezig houden op een lange treinreis als dit, wat in ons geval nog niet moeilijk is geweest omdat we het perfect kunnen vinden met het Australische stel. De hele rit is een leuke ervaring met maar één nadeel in mijn ogen, de nacht. We werden er al op voorbereid door de honcho’s maar toch valt het nog tegen. De Russen hebben de drang om het in de trein flink warm te stoken in verband met de temperaturen buiten. De temperatuur die de trein aangeeft wisselt tussen de 26 en 27 graden Celsius. Overdag is het al flink warm waardoor we in korte broek en T-shirt zitten. Maar ’s nachts is het gewoon zwemmen in je bed waardoor ik veel wakker lig en nog sneller door mijn watervoorraad heen ben. Maar dat maakt het vooruitzicht naar Irkoetsk, onze volgende bestemming, alleen maar mooier!

1. Joeri:
    12 november 2015
    hey kerel, je zou kort van stof zijn volgens je aankondiging! Blijkbaar heb je in dat stoptreintje van Moskou naar heul ver weg je schrijverstalent aangeboord! Nou alweer een uurtje lekker aan het lezen van je verhalen. Geniet er van! Veel plezier en ervaringen op de rest van je reis. Ik geniet by proxy door je verhalen wel een beetje mee.
  2. Marij:
    12 november 2015
    Leuk je verhalen zo te lezen Koen! Als het goed is ben je al weer in de buitenlucht aan het genieten. Veel plezier. Ik kijk uit naar je volgende berichtje.
    XXX
  3. Jan Vogels:
    12 november 2015
    Luxe of minder luxe, warm of koud, het blijft leuk om je verhalen te lezen.
    Veel plezier samen, ook jullie australische vrienden! Op naar jullie volgend avontuur.
  4. Fam. Schepens:
    Hoi Koen,
    Op jouw afscheidsfeestje zei je dat je geen schrijver bent en dat we niet te veel moesten verwachten. Maar je verbaast ons erg met deze leuk geschreven en uitgebreide reisverslagen. Leest lekker weg. Morgen laat ik opa jouw verhalen lezen, weet zeker dat hij ook geniet van jouw belevenissen.

Koen, stoplichten die aftellen tot het licht op groen springt die hebben wij in Bladel al jaren.

Groetjes en nog een fijne reis,

Namens ons allen,
    Will
  5. Marleen/Frans:
    Kort maar krachtig
  6. Manon Vogels:
    13 november 2015
    Sneeuw! Mooie foto's. Leuk dat het stel zo gezellig is!
  7. Jan Vogels:
    13 november 2015
    Gisteren de foto's niet meteen kunnen bekijken, maar nu ik ze zie maakt het jouw verhaal compleet.
    Vooral zo doorgaan :)