Moskou

7 november 2015 - Moskou, Rusland

Vroeg wakker geworden om onze spullen klaar te maken. Eenmaal buiten de trein stond de volgende honcho al te wachten bij onze wagon. Ideaal dat ze precies weten waar we in moeten stappen en waar we eruit komen. Dit keer was het een vrouw, ergens midden dertig. Geweldig want zij had ook weer zo’n typisch Russische naam: Olga, haha. Kon niet beter.

Ook zij nam ons mee naar de taxi die buiten stond te wachten om richting het volgende hostel te gaan. Deze keer stond het wel aangegeven met een groot lichtgevend bord waarop stond: “Godzilla’s Hostel”. Hoe ze op de naam komen durf ik niet te zeggen, maar het is wel grappig. Dit hostel was heel wat groter met 3 etages vol met slaapzalen en een grote keuken en relax hoek.

We konden pas om 14:00 uur inchecken waardoor we onze spullen in een grote kluis gedaan hebben en met Olga richting een ontbijt restaurantje zijn gaan lopen.

Ook zij gaf ons weer wat informatie tijdens een heerlijk ontbijt. Ze vroeg ons wat we allemaal wilde zien en/of gaan doen en nam ons na het ontbijt mee naar de dingen waarvan zij dacht dat het zeker de moeite waard waren.

Zo begonnen we met een wandeling richting een van de grootste pleinen en wederom alle enorm mooie gebouwen. Ook in deze stad is alles immens groot, onvoorspelbaar. Ook is alles weer super schoon. Op elke hoek staat wel iemand te vegen. Elke dag zijn er groepen mensen bladeren aan het opharken zodat alle gazons, paden en parken netjes blijven. Ook al ligt er de volgende dag weer een bult. Zodra je wat laat vallen, ruimt iemand het achter je alweer op bij wijze van spreken.

Uiteindelijk kwamen we langs een van de overheidsgebouwen wat echt veel te groot was. Enorme marmeren pilaren die het gebouw aan de voorkant ondersteunde. Sterke bewaking en overal camera’s. Daarna liepen we via de drukke wegen van Moskou door naar “The Red Square”. Je komt binnen via een mooie poort vol met details. Het plein strekt zich helemaal langs een van de langste muren van het “Kremlin” en eindigt voor een van de bekendste kathedralen van Rusland: “St. Basil’s Cathedral”. Aan de zijkant van het plein is het grootste winkelcentrum gevestigd: “Gum”, waar je echt alles kunt kopen als je een beetje geld hebt. Vergelijk het met het “Harrod’s” van Londen. Minstens net zo mooi aan de binnenkant.

Na wat foto’s van het plein met alles eromheen, zijn we om de gigantische muur van het Kremlin heen gelopen langs “The Eternal Fire”. Een plek waar het eeuwige vuur brand voor alle onbekende soldaten die omgekomen zijn tijdens oorlogen. Ook deze plek word dag en nacht bewaakt door bewakers die niet van positie mogen wisselen.

Vlak ernaast was de ticketverkoop voor het Kremlin met de musea die zich er in bevinden. De kans om het Kremlin in te gaan laat je natuurlijk niet voorbij gaan. Dus we kochten direct een kaartje voor 500 Russische Rubel p.p. De musea vonden we niet zo interessant klinken: diamantenmuseum, wapenmuseum.

Om het Kremlin in te komen moet je al je tassen bij de bewaking inleveren, door een scan gaan en eventueel een fouillering. Omdat blijkbaar de hele stad en een groot deel van Rusland geregeerd wordt vanuit het Kremlin is alles enorm beveiligd.

Na de beveiliging loop je via een grote stenen brug omhoog het Kremlin binnen. Naast deze ingang is er nog een grote poort die de gigantische muur onderbreekt maar die is alleen voor overheidswagens die ook flink gecontroleerd worden.

Binnen het Kremlin is uiteraard ook alles enorm. Ze gebruiken bijna overal de kleur goud als koepel boven op de gebouwen wat alles goed siert. Misschien een klein zesde deel van het hele Kremlin is bedoeld voor toeristen. De rest mag je ook absoluut niet betreden. Er zijn speciale paden uit gezet voor toeristen en als je ook maar één stap buiten dit pad zet wordt je teruggefloten door een bewaker die met een stok jou kant op komt lopen. Foto’s van hun mag je ook niet maken en overal waar je kijkt zie je ze staan. Op hoeken, daken, de muur, voor ingangen van de gebouwen. Enorm zwaar beveiligd. Erg indrukwekkend allemaal.

Na het Kremlin zijn we met Olga ergs gaan eten met wat typische Russische dingen. Tijdens het eten ook wat meer over Moskou zelf te weten gekomen.

Na de lunch zijn we nog naar een enorm kinderwarenhuis gegaan, we hadden geen idee waarom ze ons daar mee naar toe nam, want alles wat het te bieden had was allemaal op kinderen gericht. Ze nam ons ook gelijk via alle roltrappen naar de hoogste etage waar we via een klein museum voor oud Russische kinderspeeltjes naar een klein ander trapje liepen. Deze trap nam ons uiteindelijk mee naar het dak waarvan we een geweldig uitzicht hadden over heel Moskou met het Kremlin, alle kathedralen, enkele hoge torens die onderdeel uit maken van “Stalin’s 7 Towers” (verspreid over Moskou) en het aparte wegenstelsel. We keken recht op een 11 banen eenrichtingsweg midden in de stad. Dit geeft misschien een klein beeld van hoe groot alles daar is.

Dit hadden we niet verwacht en zonder Olga waren we daar ook nooit naar binnen gegaan. Daarna hebben we nog wat rondgelopen tot wij het allemaal wel gezien hadden en via het metrosysteem de weg terug hebben ingezet naar het hostel. Het hele metrosysteem is enorm complex in zowel Moskou en St. Petersburg. Wat ik geweldig vond is dat ze 3 verschillende metrolevels onder elkaar hebben wat het enorm diep maakt. Je staat te kijken hoe lang je op elke roltrap staat die je weer een niveau dieper de grond in brengt. Super tof!

Elk station ziet er ook weer anders uit en sommige zijn geweldig mooi. Ze strijden ook nog steeds om wie de mooiste heeft. De stations die Olga en de meeste Russen het mooiste vinden hebben we nog even bezocht.

De rest van de middag hebben we zelf doorgebracht in het hostel om vervolgens ’s avonds weer terug te gaan naar The Red Square, het Kremlin en de St. Basils Cathedral. Als het donker wordt is alles namelijk geweldig mooi verlicht wat prachtige foto’s oplevert. Ook de parken zijn al verlicht met kerstverlichting wat het de moeite waard maakte om de avond nog rond te gaan lopen.

De volgende dag zijn we nog boodschappen gaan doen bij een goedkoop klein supermarktje. Het eerste wat we zagen toen we binnen liepen was een grote man met kogelvrij vest en een automatisch geweer in zijn handen. In het begin leek het op een overval maar al snel hadden we door (omdat iedereen zo rustig was in de winkel) dat een ander klein mannetje, met een GoPro op zijn borst, het geld uit de geldautomaat haalde. Nadat we die dag bij Olga checkte, bleek dit de normale manier van geldtransport te zijn. Even wat anders dan in Nederland, haha.

Omdat we de komende 4 dagen volledig onderweg zullen zijn met de trein van Moskou naar Irkoetsk, moesten we wat meer inslaan. Op de trein hebben we alleen maar een toiletcabine met lopend water wat je niet kunt drinken en enorme boiler met kokend water. Dus de boodschappen bestaan uit noodles, instant aardappelpuree met diverse smaken, broden en simpel beleg, fruit, koekjes en een fles van 5 liter water per persoon. Laat die trip maar beginnen :)

1. Marij:
    12 november 2015
    Klinkt indrukwekkend. Een stad die op mijn to-do lijstje komt te staan.
    XXX
  2. Jan Vogels:
    12 november 2015
    Indrukwekkend zeker, en nu de langverwachte treintrip!
  3. Marleen/Frans:
    12 november 2015
    Hoi Koen, indrukwekkend moet het daar zijn, volgens jou berichtgeving. Zeer de moeite waard volgens mij.
  4. Manon Vogels:
    13 november 2015
    oeh, is vijf liter pp niet veel te weinig voor vier dagen? Ik neem aan dat je op elke stop weer wat kunt halen.
  5. Koen:
    14 november 2015
    We hebben onbeperkt toegang tot heet water dus we drinken ook veel thee, koffie en soep dus 5 liter was perfect