Veelzijdig Maleisië - BORNEO (Sabah)

17 januari 2016 - Kinabalu Park, Maleisië

17-1

De dingen ik graag wilde zien/doen, heb ik gezien en gedaan. Het was dus weer tijd om te vertrekken. Vlucht genomen naar Kota Kinabalu waar ik de rest van de dag lekker gerelaxt heb.

18-1

In de ochtend lekker vroeg opgestaan om mijn trip naar de top van Mt. Kinabalu te boeken. In het Mulu nationaal park heb ik een fijn gesprek gehad met diverse tips van andere reizigers, die me onder andere dit bedrijf hadden aanbevolen omdat het de goedkoopste manier is om de berg te beklimmen. Toen ik het bureau binnenliep heb ik gelijk wat andere backpackers ontmoet waarmee ik uiteindelijk een hoop kosten gedeeld heb, waardoor het nog goedkoper werd (gids, vervoer, etc.) Want de totale trip kostte alsnog iets van 200 euro. Rest van de dag beetje rondgelopen in de stad.

19-1

In de ochtend afgesproken met de andere en vroeg de bus genomen naar Kinabalu State Park, waar we ons moesten registreren en de vergunningen moesten halen. Na onze lunch opgehaald te hebben, zijn we van start gegaan. We gingen om 11:00 uur van start en kwamen met alle pauzes om 15:45 uur aan bij de berghut “Laban Rata” op 3300 m. Na een heerlijk verfrissende douche (koud water) en vroeg avondmaal genoten we allemaal nog even van een prachtige zonsondergang over de bergen om vervolgens lekker vroeg te gaan slapen.

20-1

Rond 02:00 uur stonden we op om ons klaar te maken voor de 2e hike naar de top. Gelukkig hadden we een geweldige nacht/avondrust achter de rug, de matrassen waren zo dik en lagen zo lekker. We begonnen met een ontbijtbuffet waar je alvast wat naar binnen kon werken voor dat je aan het tweede, zwaardere deel begon. Lange broek en warm vest aan, hoofdlampje op en rond 03:00 uur ging ons groepje als een van de laatste van start. Na 2 uur klimmen kwamen we als een van de eerste op de top aan. Onderweg hebben we bijna iedereen ingehaald. Toch redelijk wat groepjes hadden moeite met het acclimatiseren, sommige kwamen zelfs al naar beneden voordat ze top bereikt hadden in verband met altitude sickness/hoogteziekte. Omdat de daadwerkelijke top (4095,2 m.) maar een kleine kam is, is het niet groot genoeg voor iedereen. Dit betekende dat we allemaal even konden genieten van het heerlijke gevoel dat je het gehaald had, een snelle foto met het hoogtebordje, en snel weer een 50 meter naar beneden om de andere het zelfde te gunnen. Niet dat dit heel erg was, want de temperatuur op de top is zo laag en er stond zoveel wind dat het er te koud is om lang stil te staan. Zo’n 50 meter lager was ruimte zat zodat iedereen van de zonsopkomst kon genieten. Omdat het daar nog steeds erg koud was, troffen we iedereen aan in rotsspleten en achter grotten rotsblokken met alleen hun hoofden over de rand om de lucht te zien veranderen. En echt, het was een van de mooiste, dan wel niet DE mooiste zonsopkomst die ik ooit gezien heb. Geweldig hoe alle omliggende bergtoppen en kammen een voor een verlicht worden met die mooie oranje gloed.

Na een van de mooiste momenten en wat geweldige foto’s zetten we om 06:30 weer koers richting de berghut waar we om 08:30 uur aankwamen om een stevig ontbijt naar binnen te werken. Toen we weer verzadigd, warm en uitgerust waren vertrokken we om 10:00 uur naar de voet van de berg waar ons lunchbuffet klaar stond. Om 14:00 uur kwamen er aan omdat we de weg naar beneden lekker onze tijd namen. De rest van de dag hebben we in een hostel vlakbij voornamelijk op bed gelegen en geslapen.

21-1

Wederom dankzij een tip van dezelfde persoon besloten we om naar “Uncle Tan” in Sepilok te gaan. Een bedrijf dat meerdaagse jungle/river trips aanbied en begeleid.

22-1

De ochtend gebruikt om naar het bekende orang-oetan opvangcentrum te gaan wat ook in Sepilok ligt. Lekker vroeg die kant op gegaan om het voedingsmoment mee te maken. Anders dan dierentuinen en plekken waar ze apen gebruiken als een toeristische attractie, nemen ze de apen hier als jong op wanneer ze verstoten zijn of als ze gewond zijn. Het park heeft geen hekken of omheiningen waardoor de apen vrij zijn om te komen en te gaan. Wanneer ze zich weer veilig en fit genoeg voelen om de jungle in te gaan, zullen ze steeds verder en langer weg blijven. Het voedingsplatform lag iets te ver weg om met mijn camera mooie foto’s te maken. Maar na een kleine wandeling door de sanctuary kwam een nieuwsgierige jonge orang-oetan erg dichtbij wat voor mooie beelden zorgde.

Omdat ik nog wat tijd over had en omdat de sunbear sanctuary er zowat naast ligt, bracht ik de mooie, maar kleine (ongeveer grote van een varken) beren ook gelijk een bezoek. Bij terugkomst stond ons lunchbuffet al klaar en na een goede briefing voor de komende 3 dagen begon onze Kinabatangan Wildlife Trip. Na een busrit en een riviertrip op een longboat naar ons junglekamp hadden we even tijd om het kamp te bekijken en ons klaar te maken voor de eerste nachtsafari over de junglerivier. Hier leerde we hoe je het best dieren kunt spotten wanneer het volledig donker is. Zo zagen we een babykrokodil, leguaan, diverse junglevogels, etc. De nacht uiteindelijk doorgebracht op een matras onder klamboes in open hutten boven een moeras. Haha geweldig.

23-1

Prachtig om gewekt te worden en vervolgens recht de jungle in te kijken. Vandaag begon de dag met de 06:00 uur ochtendsafari over de rivier waarbij we vooral veel apen en vogels zagen die net wakker werden in de bomen langs de oevers. Direct erna stond de ochtendsafari/hike door de jungle op de planning waarbij onze gids ons vooral vele insecten aanwees en bushcraft technieken leerde zoals bepaalde planten die we konden eten of konden gebruiken als pijnstiller. In de middag besloten we met een klein bootje de rivier op te gaan om te vissen. Net voor het avondeten sprongen we weer in de boot voor een namiddag/avondsafari over de rivier. Wederom een andere kant van de jungle gezien omdat de dieren zich nu klaar maakten voor de nacht. Voor het eerst de Proboscius aap gezien, oftewel de neusaap. (aap met een enorm platte neus) Na een heerlijk avondbuffet kregen we wederom een nachtsafari maar deze keer was het een hike door de jungle waarbij we opzoek gingen naar het nachtleven. Veel insecten en slapende vogels gezien en net voordat we besloten te stoppen zagen we nog een “Slow Lorris”.

24-1

Omdat er nog plek was in de nieuwe groep mochten we wederom mee met de 06:00 uur ochtendsafari op de rivier. Na het ontbijt vetrokken we weer met de boot en bus terug naar Sepilok. En om het nog even mooi af te sluiten zagen we tijdens de terugweg over de rivier nog 2 wilde orang-oetans door de bomen slingeren. Geweldig om ze in hun eigen habitat te zien. Bij terugkomst was het tassen pakken, taxi naar het vliegveld en terug naar vasteland Maleisië, Kuala Lumpur. Waar ik net voor middernacht aankwam. Direct een ochtendticket naar Malakka geboekt. Om geld te sparen besloot ik mijn tas ergens op het vliegveld in een hoek te duwen en de nacht door te brengen op het tapijt :)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jan:
    31 maart 2016
    Hé Koen,
    Lijkt me geweldig ervaring na jaren "Panda-blaadjes":)
  2. Ellen:
    1 april 2016
    Die zonsopkomst klinkt echt heel gaaf!! En ook het oerang oetan opvangcentrum!!
  3. Marleen/Frans:
    1 april 2016
    Gelukkig kunnen we weer genieten van je verhalen,jammer dat er geen foto's bij gevoegd zijn.Daar wachten we nog op.
    Nog veel plezier en ervaringen
  4. Manon Vogels:
    9 april 2016
    Dit doet me zó denken aan de jungle van Peru, echt geweldig. Alleen had ik geen oerang oetangs... :P