Wonderful Indonesia - BALI

27 november 2015 - Bali, Indonesië

Na wat problemen met mijn tablet (geheugen vol), weer eens een reisverslag. Foto’s komen hopelijk ook snel, maar vanwege het geheugenprobleem krijg ik geen foto’s meer van m’n camera overgezet. Om het op te lossen is foto’s verwijderen maar dat doe ik pas nadat ik ze geüpload heb, voordat ik ze kwijt ben. En dat duurt enorm lang met de WiFi die ik hier onderweg kan gebruiken. Dus geduld gevraagd :)

Het is een tijd geleden sinds mijn laatste verslag maar alle verslagen moet je uiteraard lezen alsof ze direct geschreven zijn na het reizen op de desbetreffende plek :)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vanaf nu gaat de reis een stuk sneller voorbij denk ik. Het is geen georganiseerde trip meer zoals voorheen en ik zal veel onderweg zijn van de een naar de andere plek om zoveel mogelijk te kunnen zien en beleven van de landen die ik bezoek. Dit betekent nog meer research, veel onderweg, ontelbaar hostels en guesthouses en vrienden en herinneringen om nooit meer te vergeten.

Helaas begon de trip van Beijing naar Bali niet heel erg leuk. Ik werd geweigerd tijdens het boarden van het vliegtuig omdat ik de vliegmaatschappij geen uitreis ticket kon laten zien, dit is een ticket dat aantoont dat je ook daadwerkelijk weer het land zult verlaten. Omdat ik een 30 dagen gratis visum kreeg en nog helemaal geen idee had hoe lang ik daarvan in Indonesië wilde blijven had ik nog geen ticket geboekt naar mijn volgende bestemming/land. Ik kreeg 2 opties, of ik bleef in China of ik moest ter plekke een ticket boeken. Nou daar begon het probleem aangezien dat dus betekende dat hun een ticket voor me moesten boeken, China blokkeert namelijk ontzettend veel internet websites (Google, Dropbox, Facebook, bepaalde Appstores en dus ook bepaalde luchtvaartmaatschappijen). Na lang discussiëren had ik ze duidelijk gemaakt dat ik dan wel het goedkoopste ticket wilde hebben dat beschikbaar was. Dat gingen ze uiteraard proberen, maar het eindigde in een ticket van € 300,- om van Den Pasar (Bali) naar Kuala Lumpur (Maleisië, mijn volgende bestemming) te vliegen, en dat nog wel op 1e kerstdag. Zo’n ticket kost zelfs tijdens die feestdagen normaal maar 40/50 euro bij een goedkope maatschappij. Maar omdat er niks anders mogelijk was en ik die vlucht echt moest halen moest ik me erbij neerleggen.

Eenmaal in Bali aangekomen zag ik op de WiFi dat er echt nog zat mogelijkheden waren die allemaal rond de 40/50 euro lagen, je kunt je voorstellen dat dat geen lekkere start was. Maar goed, snel vergeten dan maar.

Na deze moeizame start ging alles gelukkig weer een stuk beter en omdat ik zoveel gedaan heb ga ik mijn belevingen vanaf nu wat concreter en korter per dag proberen te beschrijven, wat waarschijnlijk toch niet gaat lukken, haha. Misschien wat minder leuk om te lezen maar als ik doorga met de verhalen zoals ik ze voorheen schreef dan zal ik het niet kunnen beperken tot maar 3 kantjes per bestemming :)

28-11

We hebben ons verblijf geboekt in een hostel in Seminyak, een plaats in het zuidwesten van Bali. Tot nu toe vind ik dit hostel nog steeds het leukste. Het personeel is er echt geweldig en de faciliteiten zijn super. Je slaapt in een dorm (kamer met meerdere bedden) met meerdere personen maar niet in de bekende stapelbedden. Je krijgt je eigen capsule in de muur, zie het als een muur met allemaal slaapbunkers die in de lengte er in zitten. Alleen de voorkant (voeteneinde) is open waardoor je dus als het waren je eigen kamertje hebt wat voor erg veel privacy zorgt. Ook kregen we gratis gekoeld drinkwater bij het verblijf. Kortom, super tijd daar. Deze dag hebben wel alleen maar gepland en gekeken wat we wilde doen.

29-11

Waterbom Bali is een waterpretpark dat op nummer 3 van de wereld staat. Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat we dit niet aan ons voorbij konden laten gaan. Taxi genomen en een hele warme dag in het toffe park doorgebracht. De meest geweldige glijbanen komen voorbij met onder andere mijn favoriet: je word in een soort van douchecabine geplaatst, je moet je armen gekruist over je borst leggen, benen kruisen en hoofd naar achteren en dan deurtje dicht. 3, 2, 1 en de bodem valt onder je voeten vandaan waardoor je redelijk verticaal zo’n kleine 30 meter naar beneden valt en over een glijbaan naar voren schiet om tot stilstand te komen, geweldig :)

Die avond hadden we ons ingeschreven op de lijst van mensen die vanuit ons hostel naar een van de beste feesten uit de omgeving ging. De “Sunday Sunset party”. Dit feest begint om 18:00 uur en heeft zijn locatie bij Single Fin in Kuta, zuiden van Bali. Het is een soort van bar/restaurant/club combinatie die in lagen boven elkaar op de rand van een klif gevestigd zijn. Vanaf daar heb je een uitzicht op een van de mooiste surfplekken en uiteraard de geweldige zonsondergang. Dit zorgt in de avond voor prachtige plaatjes. Top plek om nieuwe vrienden te maken.

30-11

Vandaag voor het eerst een scooter gehuurd. Had er nog nooit een gereden dus een kleine uitleg was wel nodig :) De verhuurder vond dit niet een erg fijn idee maar toen ik zei dat ik het al vaker gedaan had maar het gewoon vergeten was heeft hij me uiteindelijk toch een complete uitleg gegeven haha. De volledige omgeving rondgereden en een pakket afgeleverd bij het postkantoor met al mijn winterspullen die ik niet meer nodig zal hebben, die kunnen naar huis. Vervolgens weer een kleine tegenslag, zowel Jeroen als ik gingen op de bon. Jeroen redelijk terecht omdat hij toch wel redelijk duidelijk door rood reed, gelijk een agent op scooter erachter aan. Hoppa 500.000 (€ 35,-) Niet veel later toen Jeroen en ik weer op pad waren kreeg ik de boete. Het stoplicht voor me ging op rood waarbij ik dacht, ho eens daar ga ik dus mooi niet doorheen hè, kreeg Jeroen ook een boete voor. Ik dus op de rem waarbij nog tientallen locals me voorbij scheurden om door het rode licht te gaan. Ik dacht mij zullen ze niet hebben maar 2 tellen later komt er vanuit een klein verscholen hokje een agent de weg op lopen die me meeneemt. Ik kreeg een boete omdat mijn voorwiel, letterlijk alleen mijn voorwiel, over de half weggereden/weggeregende witte stoplijn stond. Resulteerde in hetzelfde bedrag voor mij. WAT……. HET bewijs dat Indonesië echt enorm corrupt is, ze zien een toerist en proberen er geld uit te trekken. Onderhandelen kon niet echt aangezien hij mijn paspoort en internationaal rijbewijs vast hield, of betalen of 1 week later vechten bij de rechtbank om ze terug te krijgen. Daarna gauw doorgereden om het snel te vergeten. De tempel “Pura Tanah Lot op de kliffen in het westen maakte alles weer goed, wat een geweldige plek. ‘s Avonds hadden we de taxi naar Ubud.

1-12

Ubud is een plaats in het midden van Bali, gelegen midden tussen prachtige rijsvelden en zowel mooie cultuur als natuur. Uiteraard eerst lekker rondgelopen om de omgeving te verkennen. Daarbij door “Petula street” gelopen, een straat bomvol met speciale vogels die een beetje lijken op een tropische reiger met goud en wit. Hierna het bekende Monkey Forest bezocht waarbij we al onze spullen in het hoofdvak van onze rugzak gedaan hebben om het vervolgens te sluiten met een slotje. De apen weten namelijk maar al te goed hoe ze tassen en ritsen moeten openen om alles eruit te jatten. Het begint leuk als ze op je springen maar voor je het door hebt zit er een hand in je tas en ben je alles kwijt. Erg leuk en grappig om te zien.

2-12

Wederom een scooter gehuurd om richting “Tegenungun Waterfall” te rijden. Dit lag wat verder waardoor we er een mooie scootertour van gemaakt hebben. Deze prachtige waterval ligt midden in het natuurgebied wat voor een tropisch uitzicht zorgt. Vanwege de warmte was het perfect om in de poel, onder en achter de waterval te zwemmen. Om de dag af te sluiten hebben we ook nog een bezoek gebracht aan de bekende “Tegallalang Rice Terraces” waarbij de rijstvelden in niveaus boven elkaar liggen. Wat een plaatje!

3-12

De avond ervoor werden we om 23:00 uur opgepikt voor onze trekking naar Mount Gunung Agung. (grootste berg & vulkaan van Bali, 3142 m.) De autorit naar de voet van de berg duurde zo’n 2 uur. Om 01:00 uur begonnen we aan de trip met onze groep. Lekker klein groepje van 5 man + 2 gidsen die dingen zoals koffie/thee, bananen, gekookte eieren en koekjes voor ons omhoog droegen. Omdat ik in het begin van de tocht het tempo voor mezelf al goed laag had gelegd verliep de tocht omhoog prima met de nodige pauzes. Helaas hebben we Jeroen op driekwart van de klim achter moeten laten met een van de gidsen omdat hij zichzelf te beroerd voelde om door te gaan. Ik ken Jeroen erg goed en wetende dat hij bergtochten begeleid als beroep, was het echt niet makkelijk voor hem om op te geven, dus dat zegt wat.

Het laatste deel (ca. 45 min.) waren het zwaarst aangezien het zodanig steil werd dat we zowel onze voeten als handen nodig hadden om naar de rand van de krater te geraken. We kwamen na 4,5 uur boven op de top van de gigantische krater met een geweldige zonsopkomst over het hele eiland. We hadden geluk met het weer want we hadden zelfs zicht op de contouren van Mount Rinjani op het naast gelegen eiland Lombok. Een van de beste zonsopkomsten die ik tot nu toe gezien heb! Een magische plek om te staan, even tot jezelf te komen en het “ON-TOP-OF-THE-WORLD” gevoel in je op te nemen. Na de nodige tijd boven op de rand van de krater begon de afdaling die 3 x zwaarder was dan de klim omhoog. Het eerste uur was daarbij redelijk gevaarlijk omdat alles los ligt en je wederom je handen en voeten moest gebruiken. Ik denk dat iedereen meerdere keren gevallen is. Na 5 zware uren waren we terug beneden bij de start. Mijn knieën waren letterlijk op. De rest van de dag bestond uit een heerlijke douche en een welverdiende traditionele Balinese full body massage. Kon de dag niet beter afsluiten :)

4-12

De dag na de zware beklimming bestond voornamelijk uit rusten en plannen voor de komende dagen. In de avond bezochten we een traditionele Balinese dans die eerder raar was dan interessant, om het maar voorzichtig te brengen. Ze gebruiken tijdens de dans extreme gelaatstrekkingen en vinger posities gecombineerd met vocale kreten.

1. Jan:
    2 februari 2016
    Fijn dat je je blog weer aanvult.
    Alles valt nu beter op zijn plaats na de vele whatsapp.
  2. Marij:
    2 februari 2016
    Leuk dat je je verhalen weer opschrijft.Beknopt, maar zeker overzichtelijk ;)
  3. Marleen/Frans:
    Eeeeiiinnnndddeeeelllliiijjjjkkkkkk hoor
  4. Nel van Bijsterveldt:
    2 februari 2016
    Weer heel leuk om te lezen, Koen!
  5. Ellen:
    3 februari 2016
    Leuk om je verhalen uit Bali te lezen, wetende dat ik daar over ongeveer 4 maanden ook zit :)

En ben ook heel benieuwd naar zo'n traditionele Balinese massage!!
  6. Johan vdP:
    6 februari 2016
    Hoi Koen,

Leuk om je verhalen weer te lezen.
    Ben benieuwd naar de foto's, die zullen wel mooi zijn.
    Is het verhaal van de stelende apen niet een lokaal sprookje om de locale zakkenrollers te beschermen?? ;-).
    Happy ending Massage??