Wonderful Indonesia - GILI EILANDEN

5 december 2015 - Gili-eilanden, Indonesië

5-12

Met de boot richting de Gili eilanden vertrokken. De Gili eilanden bestaan uit 3 kleine eilanden: Gili Trawangan (party eiland), Gili Meno (honeymoon & couple eiland) en Gili Air (rustig eiland met voornamelijk locals). Onze bestemming was Gili Trawangan om er even lekker van te genieten. Een geweldig eiland maar het grootste verschil met Bali, waar het overgrote deel Hindoe is, is het feit dat het overgrote deel van de mensen op de Gili’s en Lombok moslim is waardoor er overal moskeeën staan die zo’n 5 x per dag een (in mijn oren) vreselijk geschreeuw uitzenden met flinke luidsprekers, en dat begint al om 04:30 uur. Op een klein eiland als de Gili’s hoor je dit dus overal. Bij aankomst gelijk wat vrienden gemaakt en samen wat fietsen gehuurd om richting de populaire “Sunset Paradise Bar” te gaan. Dit is een strandplek vol met beanbags, super toffe lounge muziek, drank en zicht op de zonsondergang. Daarbij houden ze elke avond ook een vuurshow.

6-12

Wederom een fiets gehuurd samen met wat snorkel uitrusting. Naar een mooie plek op het noorden van het eiland gefietst om daar het water in te gaan. Ik had nog nooit een schildpad in het echt (wild) gezien tijdens het snorkelen of duiken, maar binnen 5 minuten zagen we er al 2. Geweldig om met deze dieren te zwemmen, interesseert ze allemaal niets :)

’s Avonds uiteraard weer naar de “Sunset Paradise Bar” waarbij we zelf ook eens de vuurshow mochten proberen. Je krijgt 2 kettingen met aan het uiteinde 2 stoffen proppen die ze met olie laten doordrenken en aansteken. Vervolgens doen ze wat zwaaien en worpen voor wat er ontzettend eenvoudig uitziet, hierna is het dan jou kans. Het zag er vast niet uit maar ik heb het geprobeerd. Heb mezelf een aantal keer geraakt op mijn rug en hoofd, ben wat haar op mijn armen verloren en wat kleine rode warmte(brand)plekken op mijn armen rijker maar we hebben het geprobeerd haha. Die zelfde avond gingen we met een hele groep naar de party street om uit te gaan. Leuke Canadese meid leren kennen waarmee we nog beerpong gespeeld hebben en waarmee ik s ’nachts nog de zee ben in gesprongen….. en toen ging het mis haha. Zij schreeuwde omdat haar voet pijn deed, ik als echte gentlemen natuurlijk naar haar toe om te kijken hoe het met haar ging, ga ik verdomme in het zelfde ding staan en tijdens het weglopen nogmaals met mijn andere voet. Een diepe pijn die te vergelijken is alsof je in glasscherven staat te springen. Direct het water uit en naar de dichtstbijzijnde medical post. Daar werd duidelijk dat we op een “Bulu Babi” oftewel (black sea orchin/zee-egel) waren gaan staan. Als je dat doet breken de stekels af in je voet waarbij er gif vrijkomt. Zij had er 9 in haar voet en ik bij elkaar maar liefst 24 in beide voeten en tenen. Normaal proberen ze die stekels eruit te halen maar de “eiland behandeling” was compleet anders. Het duurde een hele tijd voor ze me over gehaald kregen om ermee in te stemmen. Ze pakken een kleine hamer waarmee ze de stekels nog verder in de voet timmeren in de hoop ze kapot te slaan zodat het lichaam ze daarna kan opnemen. Nou geloof me, dit deed nog meer pijn als toen ik erop ging staan. Na het slaan en wat antibioticum kregen we de rekening die we maar voor de helft hoefden te betalen plus 2 gratis waters omdat we ze wijs gemaakt hadden dat het onze huwelijksreis reis was en het ons maar niet mee zat. Ze vonden het zo sneu voor ons om het zo te vieren dat dat hun huwelijks cadeau voor ons was. Geweldig haha! Toen maar samen terug naar onze kamer gehinkeld.

7-12

Na het voorval van gisteren bestond vandaag uit voeten rust geven en wisselen van hostel. Het hostel dat aan de overkant van de straat zat was nog veel beter met groter zwembad en een toffe klimwand waarna je van 6 meter terug in het zwembad kon springen :) echt iets voor ons. ’s Avonds wederom naar de “Sunset Paradise Bar” gegaan voor een relaxt drankje en op de terugweg gestopt bij een restaurant die Hollandse snacks serveerde: Bitterballen, kaassouffles en vlammetjes. Rechtstreeks geïmporteerd vanuit Nederland, dat konden we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan.

8-12

Het is inmiddels ca. 8 jaar geleden sinds ik gedoken heb maar vandaag was het dan weer zover. Omdat het zolang geleden was moest ik een kleine opfrissing doen met theorie test en een duik in het zwembad om de belangrijkste dingen nog eens door te nemen. Bleek dat 90% nog redelijk goed in het geheugen zat. Omdat er zoveel instructeurs werken waaronder een Nederlandse kreeg ik haar als mijn privé instructrice mee. Super tof! Met materiaal en alle groepjes op de boot naar het noorden van Gili Meno waar de duik locatie “Turtle heaven” zit. Wat een geweldige duik was dat. We hebben enorm veel gezien, van kleurrijk koraal, diverse vissoorten, kreeften, schildpadden, octopus, koraalduivels en de welbekende nemo :) Geweldig om weer te duiken, zeker niet de laatste keer tijdens mijn reis. Het heeft me weer enthousiast gemaakt.

9-12

De volgende dag hadden Jeroen en ik weer een fiets gehuurd om het hele eiland maar eens rond te fietsen. Onderweg weer wat snorkel materiaal gehuurd zodat we het water in konden wanneer we wilden. Wederom zagen we schildpadden en murenes (slangachtige vissen met enorme tanden) binnen 10 minuten. Ook zijn we naar het hoogste punt van het eiland gewandeld met de Japanse bunkers en een geweldig uitzicht over het hele eiland, de ander Gili eilanden en zelfs Lombok. In de avond wederom uitgegaan met de groep.

10-12

In de ochtend wederom naar een ander hostel verplaatst. Dit keer een 2 persoons bungalow die per nacht net zo duur was als 1 nacht per persoon in de andere hostels. Dus dat was ideaal om de kosten omlaag te brengen aangezien we al redelijk wat opgedronken hadden :)

Omdat ik mezelf al 2 dagen niet zo lekker voelde (op en neer naar de wc is denk ik genoeg uitleg, om jullie de details te besparen) en omdat we allebei nergens zin in hadden hebben we die dag lekker in de bungalow doorgebracht. Er stond een flatscreen tv met enkele leuke dvd’s wat voor een perfecte luier dag zorgde.

In de avond toch nog naar de “Sunset Paradise Bar” geweest waar ik wederom de vuurshow geprobeerd heb. In een van de hostels heb ik wat basis technieken geleerd van een jongen uit Amerika. Hij had zijn eigen slierten gemaakt van touw en tennisballen om het te oefenen. Hij deed het als kind veel dus hij is er enorm goed in. Maar zodra ze de uiteindes aansteken is het toch een groot verschil haha, maar verliep beter als ik dacht :)

11-12

Mijn buik was eindelijk na de remmers(pillen) weer tot rust gekomen, waarschijnlijk vond mijn maag het streetfood niet zo fijn. Gelukkig want vandaag hadden we de trip naar Gili Air gepland. Met een kleine boot waren we uiteraard zo op het andere eiland. De afstand is klein genoeg om van eiland naar eiland te zwemmen, maar doe dit niet! Veel dronken mensen hebben het al geprobeerd omdat ze dachten dat ze het wel konden halen, maar de stromingen zijn zo sterk in de zee waardoor je het nooit haalt om op het andere eiland te geraken. Eenmaal aangekomen op het eiland merkten we gelijk het verschil, wat een rust. Bijna geen geluid, top. In een goede 2,5 uur hadden we op onze gemak met stops het hele eiland rondgelopen. We wilden nog gaan snorkelen omdat het daar ook erg mooi bleek te zijn maar ik had oorpijn waardoor ik het aan me voorbij liet gaan. Weer terug op het eiland zijn we samen met een kerel uit Frans Canada naar de strand bioscoop gegaan om daar de avond te genieten van een film op groot scherm. Wat een leventje :)

1. Jan:
    2 februari 2016
    Lijkt me fantastisch jullie wereld-/huwelijksreis :).
    Benieuwd naar onze schoondochter
  2. Marleen/Frans:
    2 februari 2016
    Nou eindelijk weer reisverhalen,wat heeft het lang geduurd.En dan nog stiekem trouwen ook nog,boor je wel mooi een feestje door onze neuzen.Maar zoals ik het kan lezen,vermaak je je nog heel goed.
    Have fun
  3. Marij:
    :P
  4. Ellen:
    3 februari 2016
    hahahaha, wat een avond moet dat zijn geweest!

En echt super gaaf dat je zoveel hebt gezien tijdens het duiken!!
  5. Johan vdP:
    6 februari 2016