Wonderful Indonesia - LOMBOK + BALI

12 december 2015 - Lombok, Indonesië

12-12

De dagen op de Gili’s zitten er helaas op. We hadden er 3 gepland, uiteindelijk zijn we een hele week gebleven omdat we het zo naar onze zin hadden. Op naar Lombok. Omdat mijn oorpijn steeds erger werd zijn we direct nadat we ons gesetteld hadden in ons guesthouse in Senggigi, naar een dokter gegaan. Toen de dokter in mijn oor keek zag hij direct dat ik een flinke middenoorontsteking had opgelopen, waarschijnlijk door het duiken zei hij. In het water kunnen allerlei bacteriën zitten. Wat geld lichter en wat medicijnen/pijnstillers/druppels rijker heb we de rest van de dag gerust en gepland wat we allemaal wilden gaan op Lombok. Het zijn namelijk maar 3 dagen wat natuurlijk veel te kort is voor dit eiland, maar genoeg voor de highlights dachten we maar.

13-12

Onze 2e dag in Senggigi hebben weer een scooter gehuurd omdat we een mooie tocht uitgestippeld hadden richting het nationaal park waar ook Mount Rinjani staat. De totale tocht op de scooter was een kleine 200 km en wat was hij mooi. Lekker lang cruisen op de scooter, al leek het soms een motor want degenen die we nu meekregen konden met gemak 80 :), maar op de juiste plekken natuurlijk netjes aan de snelheid gehouden omdat we niet nogmaals op de bon wilden. Aangekomen bij het nationaal park hebben we de “Sendang Gile Waterfall” en de “Tiu Kelep Waterfall” bezocht. De 2e nog mooier dan de eerste. Maar goed dat we van te voren wat research gedaan hadden want toen we aankwamen werden we hartelijk ontvangen door wat lokale gidsen die ons gingen uitleggen uit welke tours we konden kiezen, uiteraard begeleid. Omdat we op internet lazen dat je prima zelf kon gaan bleven we maar vol houden dat we niet gingen betalen. Dat ze het lef hebben om het te vragen. De prijs voor zijn tour was 500.000 (€ 35,-) Rupiah waarbij we naar beide watervallen gingen en we onderweg een stukje fruit en drinken kregen. Want volgens hun was het te gevaarlijk zonder gids en wist je de weg niet, helemaal omdat het 2 uur duurde. Na flink wat over en weer te roepen besloten we uiteindelijk om de mannen gewoon te negeren en door te lopen naar de ingang. Daar betaalden we de toegangsprijs (officieel ticket) van 10.000 (€ 0,70) maar werden we er nogmaals streng op gewezen dat we zonder een van hun gidsen niet naar de 2e waterval mochten. Toen we doorliepen bleek het maar 20 min. met treden naar beneden te zijn, alles in de gietende regen. Na onze lunch pauze vonden we het pad naar de 2e waterval en het hele pad was prima onderhouden en enorm makkelijk te volgen. Dit pad duurde een klein half uur maar dat is alsnog geen 2 uur. Op het einde was er misschien 50 meter waarbij we de rivier door het regenwoud letterlijk moesten doorkruisen en omdat het flink aan het regenen was stroomde het goed door, even goed opletten maar iedereen hielp elkaar met een handje. Voor we het wisten stonden we voor de grote 2e waterval. Waar het op neer kwam is dus dat het een grote onzin is wat die mannen verkopen. Kijk wat we hebben kunnen besparen door een beetje goed ons huiswerk te doen.

De terugweg kozen we ervoor om via het Monkey forest bij “Mt. Pusuk” terug naar Senggigi te cruisen. Erg leuk want de apen springen en lopen er letterlijk over de weg.

14-12

Onze transfer naar Kuta (niet dezelfde als de Kuta op Bali) stond die morgen al te wachten. Ook daar besloten we om direct een scooter te huren zodat we het meest uit onze tijd konden halen op Lombok. Voor de lezers, het huren van een scooter is 50.000 (€ 3,50) en een volle tank is ca. 20.000 dus voor € 5,- kon je jezelf prima een hele dag vermaken met snel en flexibel vervoer. Onze trip hadden we uitgestippeld naar “Selong Belanak Beach”, een geweldig mooie route naar een mooi strand gelegen tussen de klif en rots partijen. Tot nu toe nog de mooiste route die we over de weg hebben afgelegd met de scooter. Heuvel op en af langs de kust. Na een paar uur reden we weer terug om via Kuta de andere kant op te rijden naar “Tanjung Aan Beach”. Een strand met een heuvellandschap eromheen waar je u tegen zegt. Ze noemen het de plek met het beste uitzicht van Lombok, nou daar kan ik me volledig bij aansluiten. En omdat Lombok totaal niet toeristisch is waren we wederom de enige op het hoogste puntje. We hadden beide weer even het “on-top-of-the-world” gevoel :) Die avond lekker gechilled met de locale jongens die de guesthouse runden.

15-12

Het korte verblijf op het mooie Lombok zit er helaas al weer op. De boot terug naar Bali waarbij we op het dak van de boot mochten gaan zitten. We praten over een redelijk grote en snelle speedboot waar zo’n 50 man op kunnen. Super tof maar binnen een half uur waren we letterlijk volledig doorweekt door alle golven die eroverheen gegooid werden, zorgde natuurlijk weer voor het nodige gelach. Vanaf de haven weer de transfer naar Seminyak, het leuke hostel waar we gestart waren.

16-12

Een scootertaxi besteld (een goedkope en snelle manier om jezelf te verplaatsen in Indonesië, je besteld ze met een app en kunt van te voren precies zien hoelang het duurt en wat het kost) ideaal dus. Helemaal omdat er zo ontzettend veel namaak taxi bedrijven zijn. Er is er één die op de meter rijd zoals het hoort en dat zijn de “Blue Bird” taxi’s. Dit zijn lichtblauw gekleurde wagens. Maar er zijn minstens 3 bedrijven die er precies op proberen te lijken, iets andere kleur blauw, net iets ander naam en logo maar die rijden niet op de meter en laten je dus meer betalen.

Met de scootertaxi naar het Malaysia Airlines bureau gereden om daar mijn ticket proberen te annuleren. Helaas kon dat dus niet meer, wat ik wel kon doen was de datum en locatie veranderen. Omdat het niet logisch was om vanaf Denpasar te vliegen aangezien mijn geplande reis eindigt in Jakarta (Java) koos ik ervoor om vanaf daar te vliegen en niet op kerst maar na kerst. Moest er wederom geld voor neerleggen wat het ticket nog duurder maakte maar ik probeerde me er zo snel mogelijk bij neer te leggen en het te vergeten.

In de avond zijn we naar “Skygarden” gegaan wat populair is onder backpackers. Dit is een restaurant met skybar en zicht over Kuta (Bali) waar je voor maar 100.000 (€ 7,-) van 17:00 tot 21:00 uur onbeperkt kunt eten en drinken, jup ook sterke alcoholische dranken. Een lopend buffet met elke dag een andere special als extra. Nou je kunt je voorstellen dat we het ervan genomen hebben :) Omdat we tijdens het eten de Frans, Canadees tegenkwamen die we op de Gili’s hebben leren kennen en niet veel later het meisje waarmee we de vulkaan beklommen hebben (toevallig ook uit het Franstalige Canada) zijn we daarna nog op stap gegaan met z’n alle, wat veel te leuk uitpakte. Iets teveel geld uitgegeven daar.

17-12

Met z’n vieren wakker geworden in het kingsize bed van de Canadees omdat we niet meer in staat waren om terug te geraken naar Seminyak :) Na het afscheid een taxi terug naar ons eigen hostel genomen en omdat we allemaal een grote kater hadden, hebben we die dag niks anders gedaan dan films gekeken in de lounge kamer van het hostel, plus een beetje plannen. Die avond Jeroen gedag gezegd omdat we vanaf daar onze eigen weg gingen. Jeroen vertrok naar Australië om daar werk te zoeken en ik ga de volgende dag naar Java.

Wat hebben we een geweldige tijd gehad met z’n tweeën. Ik kon me geen betere start van mijn reis voorstellen. Jeroen, bedankt voor het gezelschap en alle momenten dat we veel te veel lol hebben gehad samen!! :)

1. Jan:
    2 februari 2016
    Mooie afsluiting met z'n tweeën.
    Zie ook wel gelijkenis met de film "Hangover" ;)
  2. Marij:
    2 februari 2016
    En nu echt zelfstandig verder ;)
  3. Ellen:
    3 februari 2016
    Maar goed dat jullie vol hielden en geen gids erbij namen! Wat een afzetters.

Je hebt in ieder geval je laatste avond met Jeroen goed afgesloten ;)